‘Pracht wedstriid’ bezorgt Grousters vierde overwinning

Twee dagen lang is de Lemster baai het strijdtoneel van de SKS skûtsjes. Op deze eerste dag was de organisatie in handen van de wedstrijdcommissie ‘Ljouwerter Skûtsje’. Er lag een mooie zandloperroute die vanwege de draaiende wind tijdens de wedstrijd moest worden aangepast. Klassementsleider Grou deelde een flinke tik uit aan zijn concurrenten. Dankzij een vierde overwinning werd de voorsprong wederom vergroot.

Grou bleek door niemand in te halen

Er zijn verschillende schippers die de Lemster baai als hun thuiswater beschouwen. Dirk Jan (Joure) en Alco (Heerenveen) Reijenga groeiden op in Lemmer. Johannes Meeter, schipper van Langweer en vorig jaar nog schipper van Lemmer, woont in Lemmer; evenals zijn opvolger op het Lemster skûtsje Albert Visser. Allemaal moesten zij hun meerdere erkennen in Douwe Azn. Visser van Grou die vanuit de start een fantastische slag maakte en door niemand meer bleek in te halen.

It Doarp Huzum ging te gretig van start en passeerde de startlijn te vroeg. Maar een valse start lijkt de Huzumers niet te deren. Bij de eerste boventon hadden zij de aansluiting alweer ruimschoots gevonden, want deze passeerden zij als tiende. Grou startte onderin met een bakboordslag naar de vaargeul om vervolgens met een lange stuurboordslag en vrije wind door de baai te zeilen. Met een korte bakboordslag rondde Doarp Grou als eerste de hoge boei.

Earnewâld maakte aan het eind van het eerste kruisrak een slimme keuze door even een stuurboordslag achter een aantal skûtsjes te maken, zodat het over bakboord de boei kon aanzeilen. Daardoor moesten de stuurboordskûtsjes ruimte geven bij de ton en zo kon Earnewâld als eerste in achtervolging op de koploper. Akkrum kende een mindere start en rondde als hekkensluiter de bovenboei.

Earnewâld ging de strijd aan om dichter bij Grou te komen

De onderton lag vlak voor het enthousiaste publiek op de dijk bij de industriehaven. Berend Mink (d’Halve Maen) zeilde voor de wind om een aantal voorgangers heen en klom van de achtste naar de derde plaats in het veld. Ook Huizum deed goede zaken en rondde de onderton als vijfde. Regerend SKS kampioen, Douwe Jzn. Visser van Sneek, bivakkeerde in de middenmoot maar leek zijn kansen af te wachten.

De Lemsters kenden een wisselvallige wedstrijd. Vanuit de start lagen zij op de derde plaats, zakten vervolgens af naar de elfde plek en vochten zich van daaruit weer naar voren. In de top drie wijzigde niet de volgorde, maar wel de afstand tussen de skûtsjes. Fantastisch om te zien hoe Gerhard Pietersma (Earnewâld) de strijd aanging om dichterbij Grou te komen. Het ene moment rondde hij op slechts een halve minuut achter de koploper de boei en even later bleek dit toch weer anderhalve minuut.

Ook de strijd om de vierde plaats was machtig om te zien. In de derde route moest Lodewijk Hzn. Meeter (Huizum) proberen om deze vierde plek te verdedigen ten opzichte van De Sneker Pan. Want met een fantastische slag waren de Snekers van de negende naar de vijfde plaats geklommen. Inmiddels lag het veld zo ver uit elkaar dat kruisende en voordewindse skûtsjes door elkaar in het wedstrijdwater zeilden. Een prachtig gezicht voor de duizenden toeschouwers op het strand en de pier.

Langweer op weg naar de eerste onderton, terwijl Grou al naar de tweede onderton zeilt

Pas in het laatste kruisrak van de vierde route zag Sneek zijn aanvallen op Huizum beloond. Met een stuurboordslag vlak langs de wal richting het Ir. Woudagemaal pakte Sneek voldoende hoogte om vervolgens over bakboord langs It Doarp Huzum te zeilen. Maar het bleef spannend op weg naar de finish. Ook tussen Grou en Earnewâld die weer dicht bij elkaar lagen. Na het ronden van de onderste ton deed Gerhard Pietersma een laatste aanval. ‘Maar Douwe is ook niet onnozel,’ concludeerde de schipper van Earnewâld nuchter. En dus behaalde Grou de tweede overwinning op rij en de vierde winst van dit kampioenschap. ‘Vier keer eerste, dat is ons nog nooit gebeurd,’ klonk een tevreden Douwe Azn. Visser.

Daarachter was er nog even een protestsituatie tussen Lemmer en Huizum, maar dit protest werd niet doorgezet over de finish. Wel kostte het Huizum nog een plekje in de daguitslag, want het finishte als zesde achter Lemmer. Langweer, Heerenveen en Akkrum wisselden gedurende de wedstrijd in het achterveld, maar eindigden resp. als twaalfde, dertiende en veertiende.

Deze wedstrijd was op dinsdagavond feestelijk voorafgegaan door de drukbezochte, traditionele intocht van de skûtsjes door het centrum van Lemmer.

Traditionele intocht van de skûtsjes in Lemmer

Foto’s: Martin de Jong