Eerste dagwinst voor Sneker Pan

Lemmer II | 30 juli – Het was een prachtige zeildag bij Lemmer. Toeschouwers hebben volop kunnen genieten van een lange wedstrijddag. Tijdens de middagwedstrijd heerste, als vanouds, de Sneker Pan van start tot finish. Na die mooie derde plaats van vanochtend was het de eerste dagwinst van dit SKS kampioenschap voor Douwe Jzn. Visser en zijn bemanning.

Vreugde bij de eerste dagwinst van de Sneker Pan

Tijdens de ochtendwedstrijd was al gebleken hoe belangrijk een goede start is. Joure koos net als vanochtend voor een hoge start bij het startschip en met snelheid passeerde het skûtsje de startlijn. Sneek startte in het midden van de lijn en leek ook direct goed weg te kunnen komen. Maar bij het zeilen van zo’n kruisrak blijft het altijd weer de vraag: Welke slag is het beste? Stuurboord? Of toch bakboord? D’Halve Maen en Woudsend maakten een lange bakboordslag op weg naar de bovenwindse ton. Sneek was al eerder overstag gegaan en maakte een extra slag. Dit bracht de Snekers aan de leiding, want zij rondden als eerste de boei.

Joure een hoge start en Sneek vanuit het midden van start

Adviseur Tammo Oosterhof (Grou) raakte te water, maar werd al snel weer opgepikt

Langweer en Joure volgden vlak na elkaar en in het daaropvolgende voordewindse rak schoof de Oeral Thús naar de tweede plek. Direct na de onderste ton zette de Jousters de aanval in, want die ochtendoverwinning smaakte naar meer. Terwijl Sneek over stuurboord langs het strand zeilde, koos Joure voor een bakboordslag over het midden van de baai. Ook Sneek maakte deze bakboordslag en bleef Joure bij het ronden van de ton nog voor. Wat Dirk Jan Reijenga de verdere wedstrijd ook probeerde, het lukte niet om dichterbij De Sneker Pan te komen.

Lemmer herstelde zich goed van een mindere wedstrijd in de ochtend en streed mee bij de voorste groep skûtsjes. Ook Berend Mink (d’Halve Maen) kon aansluiting vinden bij de zes skûtsjes voor hem. Grou, vanochtend nog vijfde, bevond zich in de achterste groep van zeven skûtsjes en zakte bij de onderton zelfs naar de laatste positie. Maar Douwe Azn. Visser vocht zich in de derde route terug in de wedstrijd en finishte uiteindelijk als achtste.

Langweer in achtervolging op koplopers Joure en Sneek

Na vier volledige routes kwam de finish erin. Vlak voor het publiek dat weer in grote getale op deze wedstrijd was afgekomen. Sneek pakte de overwinning en Joure finishte op een verdienstelijke tweede plaats. Ook Langweer zeilde weer een fantastische wedstrijd en eindigde als derde. De spanning in het klassement stijgt tot ongekende hoogte. Slechts 0,2 punt verschil tussen Joure en Langweer.

De schippersvrouwen bekeken de wedstrijd gezamenlijk op het water

Bij het ronden van de laatste boei kwamen Lemmer en Earnewâld in aanvaring met elkaar, waardoor het laatstgenoemde skûtsje dusdanig averij opliep dat het de wedstrijd moest verlaten. Schipper Gerhard Pietersma raakte klem tussen het helmhout en het potdeksel van het skûtsje en moest voor controle naar het ziekenhuis.

Na afloop van beide wedstrijden werden nog enkele protesten behandeld. Een protest van Earnewâld tegen Heerenveen werd afgewezen. En protest van Earnewâld tegen Lemmer is afgewezen op grond van art. 15.4. Earnewâld kreeg 14 punten.

Foto’s: Martin de Jong