Drachten slaat slag tijdens openingswedstrijd

Een goed begin is het halve werk! Dat geldt voor het Drachtster skûtsje én voor het publiek dat in grote getale naar het wedstrijdwater in Grou was gekomen. Ondanks de zwakke tot matige wind werd het een mooie strijd. Schippers en bemanningen moesten soms geduldig op zoek naar de juiste vlagen en slagen. Vanuit de start pakte Jeroen Pietersma (Drachten) de koppositie en hij wist enkele aanvallen goed te pareren. Ook vlak voor de finish maakte windschiftingen het nog even spannend. “Monsterachtig”, zo omschreef de Drachtster schipper zijn eerste overwinning op Grou.

Drachten slaat slag tijdens openingswedstrijd

De traditionele sleep naar het wedstrijdwater

De openingswedstrijd bij Grou staat altijd bol van de tradities. Één daarvan is de sleep van de skûtsjes vanaf het Houtstek naar het wedstrijdwater, waarbij de veertien SKS skûtsjes zich presenteren aan het publiek. Een prachtig gezicht dat iedere skûtsjeliefhebber jaarlijks kippenvel bezorgd. Ook de start op de Pikmar, mogelijk vanwege de wind uit noordwestelijke richting, maakte deze eerste wedstrijd om het SKS kampioenschap bijzonder.

Precies om tien minuten over twee gingen de skûtsjes van start. Leeuwarden was te vroeg, had een individuele terugroep en moest opnieuw over de startlijn. Lemmer koos voor een hoge start en een bakboordslag richting het dorp Grou. Het Drachtster skûtsje startte juist helemaal onderin en dat bleek uiteindelijk een goede keuze, want het rondde als eerste de bovenboei. Gevolgd door Lemmer en Earnewâld. Hierna lag op de Pikmar nog een ‘spreader’ om het wedstrijdveld iets te spreiden voordat de skûtsjes voor de wind De Tynje door moesten.

Albert Jzn. Visser (Lemmer) op zoek naar de wind

Tien skûtsjes in de achtervolging op de leiders in de wedstrijd

Een fantastisch gezicht die skûtsjes voor de wind, gadegeslagen door het publiek dat vanachter het riet op zoek ging naar zijn/haar favoriete skûtsje. Drachten, Earnewâld en Lemmer zeilden, gevolgd door de Súdwesthoek, richting de Wide Ie. Na deze eerste vier skûtsjes bleek een flink gat geslagen met de overige tien. In De Tynje schoof het achterveld steeds verder in elkaar en zo kon Leeuwarden al snel haar valse start goedmaken. De regerend SKS kampioen Joure had wat last met een rietkraag, waardoor het zelfs als laatste bij de boei op de Wide Ie aankwam.

Het publiek zag de skûtsjes soms van heel dichtbij

De wind draaide zo nu en dan en viel ook wat weg. Daardoor kon Gerhard Pietersma (Earnewâld) enkele keren in de aanval bij zijn broer Jeroen. Maar Drachten liet zich niet van de wijs brengen en behield door goed tactisch zeilen de koppositie. Het was genieten voor het publiek aan boord van de bootjes en schepen rond het wedstrijdwater. Zij zagen die grote skûtsjes vlak langs hen varen. Laverend door De Tynje zag de nummer vier, Súdwesthoek, opeens Langweer dicht naderen. Wegvallende wind had de skûtsjes weer helemaal bij elkaar gebracht. Ook Joure had een opmars naar de middenmoot kunnen maken.

Concentratie bij Klaas van der Meulen, vervangend schipper op Woudsend

Ook aan het begin van de tweede route bleef de strijd voorin nagenoeg gelijk

Woudsend, vandaag zeilend met vervangend schipper Klaas van der Meulen, zakte wat af naar achter en had moeite om bij het Huzumer skûtsje te blijven. Zo waren er met name wisselingen tussen de middenmoot en het achterveld. Voorin bleef de strijd nagenoeg gelijk tussen Drachten, Earnewâld en Lemmer. In het laatste kruisrak op de Wide Ie wist Albert Jzn. Visser (Lemmer) toch de tweede plaats weer te veroveren. Gerhard Pietersma (Earnewâld) kwam daardoor op de derde plaats voor Auke de Groot (Súdwesthoek) terecht. Vlak voor de finish leek het nog even spannend te worden voor Drachten, maar Jeroen Pietersma pakte geheel verdiend de overwinning. Van start tot finish lagen de Drachtsters op kop. Lemmer finishte als tweede vóór Earnewâld. Súdwesthoek hield goed stand op de vierde plaats vóór Pieter Ezn. Meeter (Akkrum).

Súdwesthoek, met schipper Auke de Groot en adviseur Pieter Brouwer, hield goed stand op de vierde plaats

Slechts weinig ruimte om te laveren in De Tynje

Maandag zeilen de skûtsjes bij De Veenhoop hun tweede wedstrijd.

De volgorde van de walstart is als volgt:

1. Akkrum
  2. Heerenveen