Earnewâld wint spektakel bij Terherne

De vierde wedstrijd om het SKS kampioenschap werd een strijd tegen de elementen. Weerman Piet Paulusma voorspelde ’s ochtends al spektakel op de Snitser Mar bij Terherne. Grijze luchten, een spatje regen en windkracht 5 met uitschieters naar 6. Na een ‘waardeloze start’, zoals Gerhard Pietersma het zelf noemde, kreeg het Earnewâldster skûtsje de gang te pakken. “En als het zó loopt, dan komt het wel goed”, klonk Pietersma tevreden met zijn overwinning.

Gerhard Pietersma (Earnewâld) wint spektakel bij Terherne

Tijdens het inzeilen, vlak voor het begin van de wedstrijd, bepaalden de skûtsjes met hoeveel reven in het zeil zij van start zouden gaan. Want dat er gereefd moest worden met deze wind, dat was wel duidelijk. Het was ruig weer op de Snitser Mar en schippers en bemanningen moesten flink aan de bak. Dat begon al bij de start. Want welke positie kies je en hoe snel ben je bij de startlijn? Het publiek op de pier bij Terherne had goed zicht op die start en zag de Súdwesthoek en Langweer bovenin bij het startschip op snelheid komen.

Alle skûtsjes passeerden met vaart de startlijn en elk koos zijn eigen koers. Er lag een prachtig kruisrak waar de wind vrij spel had. Welke keuze zou het beste uitpakken? De lange bakboordslag, zoals Grou en Langweer deden, of de stuurboordslag richting de vaargeul? Het ronden van de bovenste boei, met gele pet, zou duidelijkheid verschaffen. De Súdwesthoek kwam als eerste rond de boei gevolgd door Woudsend en Earnewâld. Teake Klaas van der Meulen, tijdens de eerste wedstrijden afwezig door familieomstandigheden, zat weer als vanouds aan het helmhout bij Woudsend.

In het voordewindse rak schoof Earnewâld naar voren en pakte de koppositie over van Auke de Groot (Súdwesthoek). Ook Pieter Ezn. Meeter wist voor de wind twee plaatsjes naar voren te komen. In het tweede kruisrak vergrootten Earnewâld en Akkrum hun voorsprong op de nummer drie Woudsend. Joure deed hier goede zaken en klom van plek zeven naar vier. Dit alles ten koste van de Súdwesthoek die inmiddels al van één naar vijf was teruggezakt.

Douwe Jzn. Visser (Sneek) bezig aan zijn opmars vanaf de tiende positie

Het Ljouwerter skûtsje aan de haal met de bovenboei

Klassementsleider Sneek was na een redelijke start op plek zes teruggezakt naar de tiende positie, maar begon daarna aan een opmars. Uiteindelijk bleek die zesde plek het hoogst haalbare. In het achterveld streden de broers Johannes en Lodewijk Hzn Meeter om van de laatste plaats af te komen. Even leken zij die over te hebben gegeven aan Leeuwarden, want bij een boeironding raakte Siete Ezn. Meeter de boei en ging er zelfs even mee aan de haal. Wat restte was een rondje zeilen en terugvechten als een leeuw. In de derde route was de laatste plek alweer overgedaan aan neef Lodewijk van Huizum.

Strijd om plek drie; Joure rondt nipt voor Woudsend de boei

Voorin het wedstrijdveld was een geweldige strijd tussen Woudsend en Joure om plek drie. Woudsend probeerde die positie te verdedigen, maar kon uiteindelijk niet verhelpen dat de Jousters als derde de bovenboei rondden. Earnewâld zeilde tussentijds nog altijd op kop. Akkrum kwam in de laatste route dichterbij, maar moest uiteindelijk genoegen nemen met de tweede plaats. Na de tweede plek van vorig jaar finishte Earnewâld als eerste op de Snitser Mar. Het water waar Gerhard Pietersma en zijn adviseur Thijs Kort, die afgelopen weekend nog Nederlands kampioen in de Schakelklasse werd, zijn opgegroeid en waar zij nog altijd veel zeilen.

Earnewâld in strijd tegen de elementen

Joure finishte als derde vóór Woudsend, gevolgd door Drachten op een verdienstelijke vijfde plaats. Morgen zeilen de skûtsjes op de Langwarder Wielen bij Langweer.