Sneek beslist SKS kampioenschap in Lemster baai

Het was ‘min waar op ‘e Lemmer’ tijdens de wedstrijd, die werd georganiseerd door de Lemster wedstrijdcommissie. De échte die-hard skûtsjeliefhebbers zaten op het strand en de pier bij de Lemster baai om de apotheose van het kampioenschap mee te maken. Want theoretisch zou vandaag de beslissing kunnen vallen. Maar hoe pakte dat uit in de praktijk? De Sneker Pan zeilde van start tot finish aan de leiding Douwe Jzn. Visser behaalde daarmee zijn vierde dagoverwinning én belangrijker zijn negende SKS-titel!

De échte die-hard skûtsjeliefhebbers aanwezig op de pier

De startprocedure verliep ondanks het slechte weer volgens planning en dus konden de veertien skûtsjes om 14.10 uur van start. Klassementsleider Sneek koos voor een start bovenin bij startkotter De Zevenwolden en kon vrijuit een bakboordslag maken. Naaste concurrent Earnewâld startte meer onderin richting de vaargeul, waar ook de gunstige wind leek te zitten. Ook Grou en Joure gingen onderin van start over bakboord. Aan het einde van het wedstrijdwater hadden deze skûtsjes recht van draaien en zo konden zij voor enkele skûtsjes langs.

Skûtsjes voor de windmolens bij de Friese Hoek

De Sneker Pan op kampioenskoers

Bij de bovenste ton bleek Sneek het beste uit de start gekomen en rondde als eerste. D’Halve Maen en Earnewâld kwamen over stuurboord op de boei af, terwijl er ook een flink aantal skûtsjes over bakboord aankwamen. Berend Mink (d’Halve Maen) nam de gok en rondde net voor Grou als tweede de boei. Douwe Azn. Visser (Grou) kon een aanvaring niet voorkomen en haalde de rode vlag tevoorschijn. Gerhard Pietersma (Earnewâld) moest over stuurboord wijken voor de bakboordskûtsjes en lag op de achtste plaats achter de Súdwesthoek.

Sneek had vooraan de vrijheid, terwijl de achtervolgende skûtsjes breed verspreid over het water in het voordewindse rak richting de onderton zeilden. Om de theorie geen werkelijkheid te laten worden moest Earnewâld een inhaalslag naar voren maken, want Sneek had tot nu toe een 6 als slechtste wedstrijd. Maar bij de onderton bleek dat Earnewâld twee plaatsen had verloren. Grou lag inmiddels tweede vóór d’Halve Maen en Lemmer.

Het Lemster skûtsje op de derde stek

De tweede wedstrijd in de Lemster baai

In het tweede kruisrak schoof Lemmer naar de derde stek en zo lag de familie Visser op kop in het wedstrijdveld. De neven Douwe Visser van Sneek en Grou, gevolgd door Albert van Lemmer. Joure zeilde naar de vierde plaats, gevolgd door Jeroen Pietersma (Drachten). Aan het eind van de tweede route dreef een dikke bui over het Lemster wedstrijdwater en maakte het Earnewâldster skûtsje prima slagen. Het steeg van de negende naar de zesde plaats.

De twee Douwe's liepen uit op de achtervolgers

De twee Douwe’s liepen uit op de achtervolgers

Joure finisht achter de familie Visser op de vierde plaats

De Sneker Pan zeilde nog altijd op kampioenskoers, maar het Grouster skûtsje aasde op de leidende positie. De twee Douwe’s liepen uit op de achtervolgers, aangevoerd door Lemmer. Achterin sloot Woudsend de skûtsjevloot op de veertiende plaats. De toeschouwers zagen weinig wisselingen en wat Earnewâld ook probeerde het kwam niet verder dan die zesde plaats. Na vier routes zeilen kwam de finish erin en kon Douwe Jzn. Visser onbedreigd op de finishlijn af. Op weg naar de vierde dagwinst en op weg naar een negende titel. Na 1995, 1996, 2002, 2003, 2007, 2011, 2012 en 2013 is De Sneker Pan nu ook SKS kampioen 2016!

Het publiek heeft goed zicht op de wedstrijd

Morgen wordt op de Snitser Mar de slotwedstrijd gezeild en dan zal het nog heel spannend gaan worden wie er naast Douwe Jzn. Visser op het podium komen te staan. Reden genoeg om opnieuw te (komen) kijken.