Tweede dagwinst voor De Sneker Pan

“Je bent niet eerder zeker dan over de finish”, sprak Douwe Jzn. Visser na zijn tweede dagwinst van dit SKS kampioenschap. Dit keer startte De Sneker Pan niet vanaf nummer 14, maar nummer 1 en dat zorgde ervoor dat de Snekers de hele wedstrijd verdedigend moesten zeilen. Als eerste ten opzichte van de Súdwesthoek, dat lange tijd de tweede plek bezette. In de laatste route kwamen de Drachtsters naar voren en zij naderden zelfs de kont van De Sneker Pan. Het venijn zat dus duidelijk in de staart van de wedstrijd, waar Sneek nipt Drachten voor wist te blijven.

Geen start vanaf de wal in de Lange Sleatten, maar een sleepstart met veertien skûtsjes achter de Argus. De vele mensen op de kant en in de bootjes langs het wedstrijdveld zagen ‘stilte voor de storm’ aan boord van de skûtsjes. Maar  zodra het laatste skûtsje, Akkrum, op de Sânemar aankwam en de toeter had geklonken, was daar het geluid van ratelende lieren. Elk bemanningslid weet op dat moment wat hem of haar te doen staat en met elkaar zorgen zij ervoor dat het zeil zo snel mogelijk wordt gehesen.

De voorste skûtsjes krijgen vrij vlot snelheid

Net als bij De Veenhoop had Earnewâld ook op het ‘thuiswater’ het zeil en de fok als eerste er goed bij staan. Daardoor wist het direct enkele plaatsen naar voren te komen. Maar ook de voorste skûtsjes kregen vrij vlot snelheid in het schip. Zij hadden het voordeel dat zij in één slag de Folkertssleat in konden zeilen. Terwijl Earnewâld net een extra slagje moest maken. Berend Mink (D’Halve Maen) had deze extra slag al op de Sânemar gemaakt en dat bleek een goede keuze, want vanaf startnummer 12 schoof hij vier plaatsen naar voren.

It Doarp Huzum houdt van start tot finish stand op plek zes

Na het ronden van de boei in de Folkertssleat zeilden de skûtsjes rechtuit door de Ulekrite . Vervolgens door het Syds Djip waar ze voor de wind langs het publiek op het terras bij Hotel Princenhof kwamen. Hierna volgde een boeironding in de Lange Sleatten en op de Sânemar lag een mooi kruisrak. Sneek zeilde fier op kop, terwijl daarachter flinke strijd werd geleverd om de plekken twee tot en met vijf. Súdwesthoek, Drachten, Grou en Lemmer moesten bij het uitkomen van de Lange Sleatten bovendien rekening houden met de skûtsjes die het Syds Djip uitkwamen. Het was een drukte van belang op een klein stukje water. Dankzij goede stuurmanskunsten verliep dit zonder problemen.

Auke de Groot (Súdwesthoek) zeilt geconcentreerd achter de koploper

Aan het begin van de derde route sloeg Jeroen Pietersma (Drachten) zijn slag in het kruisrak op de Sânemar. Daar was hij Auke de Groot (Súdwesthoek) net even te slim af. Het Drachtster skûtsjes zeilde net iets hoger en met meer snelheid waardoor het de tweede plaats kon overnemen. Ook achterin het wedstrijdveld was het stuivertje wisselen. De broers Siete en Pieter Ezn. Meeter (Leeuwarden en Akkrum) zaten elkaar letterlijk en figuurlijk in het vaarwater. Even lag Akkrum vóór Leeuwarden, maar ‘de Leeuw’ liet zich niet kennen en vocht terug.

Het Drachtster skûtsje nadert Sneek tot op de kont

Berend Mink (d'Halve Maen) komt dankzij finish op nummer nog flink naar voren

Berend Mink (d’Halve Maen) komt dankzij finish op nummer nog flink naar voren

De wedstrijd bleef spannend tot het laatste moment. Drachten had bij het uitkomen van het Syds Djip, op weg naar de laatste boeironding en de finish op nummer, de minutenlange achterstand op Sneek goedgemaakt tot enkele seconden. Toch wisten de Snekers in de laatste meters de mooiste vlaagjes te pakken. Dit resulteerde in de tweede dagwinst voor Sneek. Jeroen Pietersma (Drachten) was uiteindelijk super tevreden met zijn tweede plaats. Súdwesthoek pakte de derde plaats vóór d’Halve Maen, die dankzij het finishen op nummer nog flink naar voren was gekomen.

Douwe Jzn. Visser (Sneek) en Jeroen Pietersma (Drachten) praten na over de wedstrijd

De prijsuitreiking door de Feankeninginne

Morgen het ruime water van de Snitser Mar bij Terherne. Dan geen start of finish op nummer, maar vast weer een spannende strijd.