Akkrum heerst op de Langwarder Wielen

Tijdens de vijfde wedstrijd om het SKS kampioenschap lagen vijf tonnen in het wedstrijdwater om de route aan te geven. De wedstrijdcommissie Langweer had de noordbaan, met twee korte kruisrakken, uitgelegd. Pieter Ezn. Meeter (Akkrum) koos voor een positie bovenin de startlijn en dat pakte goed uit. Zijn skûtsje Eildert Sietez meldde zich direct voor in de strijd en finishte met ruime voorsprong als eerste. De klassementsleider verstevigde hierdoor zijn koppositie. “Een geweldige prestatie van de jongens”, aldus de schipper. “Morgen ook maar weer goede zaken doen, want we gaan dit jaar echt voor het kampioenschap.”

Opnieuw vreugde bij het team van Akkrum

De skûtsjes verkenden voor de start welke positie het meest gunstig zou zijn. Het zou opnieuw aankomen op de stuurmanskunsten van de schipper, want na de start volgde een kort kruisrak richting de eerste boei. Daar meldden Akkrum en Langweer zich als eerste skûtsjes. Debutantschippers Sytze Brouwer (Heerenveen) en Klaas Westerdijk (d’Halve Maen) volgden als derde en vierde. Woudsend had na een individuele valse start een slagje terug over de startlijn gemaakt, maar wist desondanks nog vóór Lemmer en Earnewâld de boei te ronden.

Hierna volgde een halfwindsrak richting de Rijksweg A7. De skûtsjes zeilden vlak langs het publiek dat in bootjes voor de wal lag. Na het voordewindse rak richting het dorp Langweer kwamen de skûtsjes in het tweede kruisrak van de route. En daar sloeg Douwe Azn. Visser (Grou) zijn slag. Komend vanaf een negende positie nam hij enig risico door over stuurboord op de boei af te zeilen, maar er was voldoende ruimte om als derde achter Akkrum en Heerenveen aan te sluiten.

Het Grouster skûtsje inmiddels op de derde plaats in de wedstrijd

Jaap Lzn. Zwaga (Langweer) leek op weg naar een mooie uitslag op zijn thuiswater, maar zakte gedurende de wedstrijd steeds verder naar achter. De Langwarder schipper finishte op een teleurstellende dertiende plaats. ‘Vele eersten zullen de laatsten zijn’ leek ook van toepassing op De Sneker Pan. De dagwinnaar bij Terherne lag vanaf de tweede route op de laatste plaats. Uiteindelijk wist de regerend SKS kampioen toch nog als achtste te finishen.

Woudsend voor de wind; op de achtergrond Heerenveen nog op de tweede plaats

Ondanks de korte kruisrakken zagen we veel positiewisselingen, met name in de tweede helft van de vloot. Voorin kon Heerenveen de koppositie van Akkrum niet bedreigen en leken de Heerenveensters op weg naar een prachtige tweede plaats. Maar…in het laatste kruisrak van de vierde route ging het mis voor de Gerben van Manen. De hele middag lag het skûtsje op een stabiele tweede plaats, maar gaf deze toch nog uit handen. De Grousters lagen over bakboord terwijl Heerenveen bezig leek met een extra slagje voor de boei. Met snelheid pakte Grou de tweede positie over en ook Johannes Hzn. Meeter (Huizum), bezig aan een fantastische wedstrijd, wist te profiteren.

Anne Tjerkstra hoog in de mast van het Grouster skûtsje om de rabanden te verstellen

Na vier routes zeilen verscheen de finishvlag en kon Akkrum onbedreigd op weg naar 0,9 punten. Grou volgde op de tweede plaats. Ook bij de Huzumers kon de vlag worden de gehesen, want zij werden derde. Stavoren volgde op de vijfde plaats achter Heerenveen en dat was een prachtige uitslag voor schipper Auke de Groot, die in de eerste route nog tiende lag.

Schipper Johannes Hzn. Meeter (Huizum) viert de derde plek

Debutant Willem Uzn. Zwaga streed op de Langwarder Wielen mee in de middenmoot en behaalde met het Leeuwarder skûtsje een mooie zevende plaats. De laatste vijf skûtsjes draaiden vlak na elkaar om de laatste onderton. Dat werd nog een spannende finish! Schot op schot klonk over het water, want binnen een halve minuut passeerden zij de finishlijn.

Spanning op weg naar de finish

Morgen zeilen de skûtsjes op De Fluezen bij Elahuizen.

Foto’s: Martin de Jong