Eerste dagwinst voor De Sneker Pan

Al voordat de wedstrijd op de Snitser Mar bij Terherne was begonnen, kon men spreken van een historische zeildag. Zowel de Hardzeildag van de Sneekweek als de SKS-wedstrijd bij Terherne maakten op dezelfde dag gebruik van hetzelfde wedstrijdwater. Ook werd de belangrijkste vaargeul in Fryslân, het Prinses Margrietkanaal, drie uur lang afgesloten. Het werd een prachtige zeildag! Zon én wind! Regerend SKS kampioen Douwe Jzn. Visser van De Sneker Pan behaalde zijn eerste dagwinst. “Vandaag zat alles mee”, klonk een tevreden schipper na afloop. “Het skûtsje loopt wel en ook het geluk hadden we mee.”

Terwijl Lemmer en Drachten inzeilen, varen de laatste bootjes van de Hardzeildag nog op het wedstrijdwater

De stevige wind, kracht 4 tot 5, die over de Snitser Mar waaide, zorgde ervoor dat de Hardzeildag op tijd klaar was. Daardoor konden de skûtsjes precies om 15:55 uur van start voor hun vierde wedstrijd van het kampioenschap. De wedstrijdcommissie Heerenveen had een prachtige zandloperroute uitgelegd, met twee mooie kruisrakken. De skûtsjes startten met een bakboordslag en vervolgens kruisten zij door het water op weg naar de oranje boei met gele kop; de eerste boventon.

Akkrum rondde deze bovenste ton als eerste, gevolgd door Sneek dat nog net voor Lemmer kon komen. Douwe Azn. Visser (Grou) maakte een kostbare inschattingsfout en moest doordat hij de boei niet kon halen een extra rondje zeilen en achteraan aansluiten. Datzelfde overkwam Jeroen Pietersma (Drachten). Wat beide schippers de rest van de wedstrijd ook probeerden, zij kwamen niet meer uit die achterste regionen.

Na de onderste ton kozen Earnewâld en Heerenveen ervoor om gelijk overstag te gaan voor een stuurboordslag. Uiteindelijk wisten beiden door deze andere koers winst te pakken. Gerhard Pietersma (Earnewâld) pakte de derde plaats voor Lemmer en Sytze Brouwer (Heerenveen) verschalkte Súdwesthoek en Woudsend en klom naar de vijfde plaats.

Volop actie aan boord van de Twee Gebroeders (Earnewâld)

Akkrum nog aan de leiding voor De Sneker Pan

In de tweede route zakte de wind wat af, maar de strijd om de eerste plaats ging onverminderd door. Het werd een prachtig duel in het vierde kruisrak van de wedstrijd. Sneek kon hoger aan de wind zeilen en nam de koppositie van Akkrum over. Toen Pieter Ezn. Meeter bij de boventon Earnewâld ‘dwong’ iets verder door te zeilen, profiteerde Sneek hier natuurlijk van. Inmiddels had Heerenveen aansluiting met de top vier gekregen. Aan het begin van de derde route nam de Gerben van Manen bij het ronden van de boei met snelheid zelfs de vierde plek van het Lemster skûtsje over.

Sneek neemt de koppositie van Akkrum over

Stuurboordslag van het skûtsje Gerben van Manen (Heerenveen)

Woudsend zeilde ook een prima wedstrijd. Schipper Teake Klaas van der Meulen wist de zesde plek tot op de finish vast te houden. Daarachter streden Súdwesthoek en Huizum om de zevende plaats. Auke de Groot won deze strijd en in het laatste kruisrak voor de finish zag Johannes Hzn. Meeter ook d’Halve Maen nog voorbij komen. Langweer lag inmiddels op de laatste positie. Ook het wisselen van de fok hielp de Langwarders niet vooruit.

Concentratie bij schipper Klaas Westerdijk (d'Halve Maen)

Concentratie bij schipper Klaas Westerdijk (d’Halve Maen)

De wind werd steeds kalmer en de positiewisselingen steeds minder. Na ruim anderhalf uur zeilen kwam de finishvlag in het want van de startkotter. Een voor een finishten de skûtsjes vlak voor het publiek op de Terhernster pier. Douwe Jzn. Visser (Sneek) behaalde zijn eerste dagoverwinning. Ook Akkrum deed na de winst van gisteren weer goede zaken met een tweede plaats; Earnewâld volgde als derde.

Douwe Jzn. Visser (Sneek) behaalde zijn eerste dagwinst

De SKS kan terugkijken op een prima samenwerking met de Koninklijke Watersportvereniging Sneek (KWS), Provinciale Staten en Rijkswaterstaat.

Verder deed het SKS bestuur uitspraak inzake de wedstrijd bij De Veenhoop. Er is besloten genoemde wedstrijd van onwaarde te verklaren voor het puntenklassement. Kijk voor meer informatie op www.skutsjesilen.nl.

Morgen zeilen de skûtsjes op de Langwarder Wielen bij Langweer en wordt er weer ‘gewoon’ om 14:00 uur gestart.

Foto’s: Martin de Jong (Meer foto’s volgen later)