Sytze Brouwer (Heerenveen) wint felle strijd op De Fluezen

Zon en een stevige wind in de zeilen van de skûtsjes, die daardoor soms flink scheef kwamen te liggen. Op en top Fryslân-promotie vandaag op De Fluezen bij Elahuizen. De start werd een klein uurtje uitgesteld vanwege een aantal buien met mogelijk onweer. Door de windkracht 4 tot 5 uit het zuidwesten, met uitschieters tot 6, beloofde het op voorhand een spectaculaire wedstrijd te worden. Schipper Sytze Brouwer (Heerenveen) domineerde van start tot finish. “Wat een geweldige wedstrijd! Vanuit de start kregen we een bats wind en pakten we gelijk de leiding. Die hebben we niet meer uit handen gegeven. Super! Helemaal geweldig!”

Een geweldige wedstrijd voor Sytze Brouwer (Heerenveen)

Wedstrijdleider Wiebe Haytema besloot de start van de wedstrijd enige tijd uit te stellen en de ergste buien af te wachten. Daarna werd de zandloperroute smaller gemaakt en de start iets verlegd. Dit alles in voorbereiding op een spannende wedstrijd. Zeilen is omgaan met de omstandigheden. De wedstrijdcommissie had haar best gedaan en nu was het aan de schippers. Vlak voor de start haalde de wind aan tot kracht 6 en iedereen aan boord van de skûtsjes moest flink aan de bak.

Het eerste kruisrak bij Elahuizen

Drachten en Langweer maakten een valse start en moesten terug om opnieuw van start te kunnen gaan. Huizum en d’Halve Maen startten onderin en kwamen goed weg met een bakboordslag. Sneek en Grou kozen ervoor om over stuurboord het kruisrak in te gaan. Zo zag het publiek op de dijk bij Elahuizen ieder skûtsje zijn eigen slagen maken, maar allemaal waren zij op weg naar diezelfde ton met ‘gele pet’. Daar wist Sytze Brouwer zijn Heerenveenster skûtsje de Gerben van Manen als eerste om de bovenboei te ronden. Johannes Hzn. Meeter (Huizum) volgde op de tweede plaats voor Albert Jzn. Visser (Lemmer).

Johannes Hzn. Meeter (Huizum) op de tweede plaats achter Heerenveen

Ook de Sneker peiler, Rico Wouda, zit volop in het water

Langweer haakte vroegtijdig af en verliet de wedstrijd. Zoals later bleek, was schipper Jaap Lzn. Zwaga niet fit genoeg om deze zware strijd aan te gaan. Het was hard werken aan boord van de skûtsjes en vooral ook respect voor alle peilers, die bij dit weer heel wat water over zich heen krijgen. Na de valse start wist Jeroen Pietersma (Drachten) al snel weer de aansluiting te vinden. Hij belandde eerst in de middenmoot en finishte uiteindelijk zelfs op de zesde plaats. Teake Klaas van der Meulen (Woudsend) hield stand in het middenveld, tussen plek zeven en tien.

Woudsend hield stand in het middenveld

De wind leek iets stabieler te worden, maar de strijd ging onverminderd voort. Klaas Westerdijk (d’Halve Maen) koos voor de aanval en wist drie posities te winnen. Echter een volgend kruisrak moest hij alweer drie plaatsen prijsgeven. Zo waren er veel wisselingen in het veld. In het vierde kruisrak kwamen Huizum en Lemmer dichter bij koploper Heerenveen, die een extra slagje moest maken om de boei te kunnen ronden. Lemmer ging Huizum voorbij en lag nu tweede. De onderlinge verschillen bleven klein, want ook Grou vond aansluiting bij de top drie.

Auke de Groot (Stavoren) kon na de reparatie van zijn averij bij Langweer, de lummel van het giekbeslag was gebroken, niet uit het achterveld naar voren komen. Samen met Joure bezette hij de laatste posities. In het vijfde kruisrak wist Huizum met de juiste slagen de tweede plaats terug te veroveren op Lemmer. In datzelfde rak kruiste klassementsleider Earnewâld over stuurboord voor Akkrum, dat over bakboord lag. Pieter Ezn. Meeter moest behoorlijk uitwijken en de protestvlag verscheen in het want. Gerhard Pietersma nam zijn verlies, verliet de wedstrijd en kreeg daarmee 14 aftrekbare punten. Het Drachtster skûtsje profiteerde van deze situatie en schoof twee plekjes naar voren.

Willem Uzn. Zwaga nog altijd in een goede 'flow'

Willem Uzn. Zwaga nog altijd in een goede ‘flow’

Het duel om de derde plaats achter Heerenveen en Huizum ging tussen Lemmer, Grou en Leeuwarden. Willem Uzn. Zwaga bleek na zijn twee dagzeges nog altijd in een goede ‘flow’ en dankzij sensationeel zeilen passeerde hij de neven Albert en Douwe Visser. Ook in het laatste deel van de wedstrijd waren er nog interessante ontwikkelingen, want Grou raakte de boei en zakte door het draaien van een extra rondje naar plaats acht. Daarachter streden de neven Jappie Dzn. Visser (Sneek) en Klaas Westerdijk (d’Halve Maen) met elkaar om plek negen.

Schipper Klaas Westerdijk van d'Halve Maen

Schipper Klaas Westerdijk van d’Halve Maen

Na twee uur zeilen kwam de afkortvlag in het want van startkotter De Zevenwolden. Heerenveen had op dat moment al ruim een minuut voorsprong op de nummer twee Huizum. Ook bij Leeuwarden mocht de vlag weer in top, want zij finishten als derde.

Harmen en Sytze Brouwer blij met de gewonnen prijzen