Tweede dagtitel voor Douwe Azn. Visser (Grou) op onstuimig IJsselmeer

Bij de start werd een westenwind kracht 5 met uitschieters naar 6 verwacht. Reden om de wedstrijd een uur later van start te laten gaan. Vooral de golven van zo’n 50 tot 60 centimeter hoogte maakten het zeilen op het IJsselmeer een pittig verhaal. Douwe Azn. Visser (Grou) behaalde zijn tweede dagtitel en zag concurrenten Heerenveen en Leeuwarden met averij uitvallen. “Water en golven; het batste behoorlijk vandaag. Het was te doen,” aldus de Grouster schipper.

‘Stavers waar’, volgens wedstrijdleider Piet Blaauw, die in overleg met de schippers de wedstrijd een uur uitstelde. Daarna besloot Jappie Dzn. Visser (Sneek) helemaal niet van start te gaan. De debutantschipper zeilt dit jaar met een grotendeels nieuwe bemanning en koos ervoor om aan wal te blijven. En dus verschenen dertien skûtsjes kort voor de start op het IJsselmeer.  Al snel werd duidelijk dat het een spectaculaire wedstrijd zou gaan worden. Om tien over drie klonk het startschot en kozen de meeste skûtsjes voor een bakboordslag. Langweer en Grou zochten met een stuurboordslag direct voor de vrije wind.

Het eerste kruisrak op het onstuimige IJsselmeer

Vanwege de golfslag was het belangrijk om bij de boeien voldoende ruimte in te calculeren om niet in de problemen te komen. Douwe Azn. Visser draaide zijn Grouster skûtsje als eerste dan ook ruim om de bovenboei en bleek achteraf geen meter te veel gezeild te hebben. Daarachter vond Joure nog net een gaatje voor het Langwarder skûtsje, echter Rinus de Jong raakte de boei en besloot de ton opnieuw te ronden om een protest te voorkomen. Zo verspeelde hij echter wel de tweede plaats en kwam hij op de twaalfde plek terecht.

Maar er gebeurde nog veel meer bij die eerste boeironding. Woudsend, over bakboord, zag een aantal skûtsjes over stuurboord nog snel overstag gaan om de boei te kunnen ronden. In die situatie botste Willem Uzn. Zwaga (Leeuwarden) op ‘de kont’ van Heerenveen, dat stuurloos met een gebroken helmhout de wedstrijd moest staken. Zelf kwamen de Leeuwarders ook gehavend uit de strijd en verlieten de wedstrijd met een kromme waterstag. Protestvlaggen bij zowel Heerenveen als Leeuwarden.

Heerenveen verlaat de wedstrijd met een gebroken helmhout

Grou aan de leiding

Nog elf skûtsjes vervolgden de onstuimige strijd op het IJsselmeer, waar het publiek in grote getale op de IJsselmeerdijk de wedstrijd volgde. Zij zagen inderdaad een spectaculair schouwspel met Grou nog altijd op kop. Langweer met schipper Jaap Lzn. Zwaga volgde op de tweede plaats. De schipper die bij Elahuizen ziek uitviel en die deze wedstrijd met een ander zeil en een kleinere fok, geleend van Grou, zeilde. Volgens eigen zeggen deed het Langwarder skûtsje het verbazingwekkend goed en behield tot op de finish haar tweede plaats.

Het Lemster skûtsje moest heel even haar positie afstaan aan d’Halve Maen, maar kon daarna probleemloos de derde plaats vasthouden. Daarachter werd volop gestreden om plek vier. Ondanks de onstuimige omstandigheden kozen de schippers niet altijd voor de veilige route. Wanneer zij vlak voor de boeironding een gaatje tussen twee skûtsjes leken te zien, gingen zij er vol voor. Niet zonder risico. Er verschenen opnieuw protestvlaggen in het want. Alleen Joure en Huizum namen die mee over de finish en dus moest de protestcommissie na afloop van de wedstrijd in actie komen.

Golven van zo'n 50 tot 60 centimeter op het IJsselmeer

Golven van zo’n 50 tot 60 centimeter op het IJsselmeer

Woudsend, Joure en Huizum werken zich door de golven

Koploper Grou merkte niets van dat alles en vergrootte de voorsprong op Langweer, dat veilig Lemmer achter zich wist te houden. D’Halve Maen zag het andere Drachtster skûtsje dichterbij komen, maar hield de vierde plaats vast. Akkrum, dat door een verloren Tracker op de 3D Race Viewer van de radar verdween, zeilde opnieuw een constante wedstrijd en finishte als zesde.

De Grouster bemanning viert de tweede dagtitel

De protesten tussen Heerenveen en Leeuwarden werden allebei afgewezen en dus kregen beiden 14 punten. Het protest van Joure tegen Huizum, in verband met een bakboord-stuurboordsituatie, werd toegewezen. Hierdoor kreeg ook Huizum 14 punten erbij.

Morgen hebben schippers en bemanningen een welverdiende rustdag en maandag zeilen de skûtsjes op de Hegemer Mar bij Woudsend.

[Foto’s: Fotopersburo Martin de Jong/Wessel Bosgraaf & Dennis Stoelwinder]