Tweede dagzege voor Willem Uzn. Zwaga (Leeuwarden)

Een naderende onweersbui zorgde ervoor dat de wedstrijdleiding zo snel mogelijk van start wilde met de wedstrijd op de Langwarder Wielen. De onstabiele, draaiende wind maakte dit echter extra lastig. Ook voor de schippers was het puzzelen om hun skûtsje optimaal te trimmen voor deze omstandigheden. Willem Uzn. Zwaga (Leeuwarden) legde met een prima start de basis voor zijn tweede dagzege. “Bij de start stond een mooi windje dat we goed konden gebruiken. Super!”

D’Halve Maen, Leeuwarden en Lemmer meldden zich als eersten bij de startlijn. Alleen Albert Jzn. Visser bleek zijn Lemster skûtsje net te vroeg over de lijn te sturen, waardoor hij terug moest voordat hij opnieuw van start kon. In het eerste kruisrak vond hij al snel weer de aansluiting bij de achterste skûtsjes. Earnewâld, Heerenveen en Langweer kozen voor een onderinse start. Met verschillende slagen kwamen de skûtsjes op de eerste boei af. Daar pakte het skûtsje Rienk Ulbesz van Leeuwarden de koppositie vóór de Oeral Thús uit Joure.

De Oeral Thús uit Joure als tweede om de bovenboei

Grou en Heerenveen, de nummers 1 en 2 van Terherne, kwamen over stuurboord op de andere skûtsjes af en moesten enigszins uitwijken en waardoor zij in de tweede helft van de vloot belandden. Lemmer en Woudsend lagen op dat moment helemaal achteraan. Na de gijpton zeilden de skûtsjes voor het ronden van de derde boei richting de Langweerder Molen op de grens met Boornzwaag. Daar kwam Auke de Groot met zijn Súdwesthoek-skûtsje echter nooit omheen, want voor die tijd streek hij de zeilen. Averij zorgde ervoor dat het einde wedstrijd was voor de onfortuinlijke schipper.

Grou en Heerenveen in de tweede helft van de vloot

Aan het begin van het tweede kruisrak koos Pieter Ezn. Meeter (Akkrum) voor de aanval. Met andere slagen dan de voorliggende skûtsjes probeerde hij naar voren te komen, maar bij de boventon bleek dat hij op dat moment nog genoegen moest nemen met de achtste plek. Gedurende de wedstrijd slaagde hij er wel in om zijn positie te verbeteren en Akkrum finishte uiteindelijk als vijfde. De lucht boven de Langwarder Wielen werd alsmaar donkerder. Leeuwarden behield de koppositie en liep zelfs wat uit op zijn achtervolgers. Lange tijd bezette Joure de tweede plaats, maar Earnewâld kwam uiteindelijk toch langszij.

Earnewâld in de achtervolging op Leeuwarden

Rinus de Jong (Joure) deed vervolgens zijn uiterste best om die derde plek te behouden, maar er waren kapers op de kust. Johannes Hzn. Meeter (Huizum) slaagde er even in om Joure in te halen, maar verloor die positie alweer snel. Ook Drachten en d’Halve Maen mengde zich in de strijd om een podiumplaats. Klaas Westerdijk had geleerd van de fouten die hij bij Terherne had gemaakt en nam uiteindelijk de derde plek van Joure over.

Langweer eindigde op 'eigen water' als elfde

Langweer eindigde op ‘eigen water’ als elfde

Rond de klok van drie uur lag er een dikke bui boven het wedstrijdwater. De wind zwakte iets af en vooral in het voordewindse rak schoof het veld weer dichter bij elkaar. Leeuwarden en Earnewâld werden niet bedreigd, maar daarachter werd nog volop van positie gewisseld. De aangekondigde onweersbui kwam tegen half vier dichterbij en dus ondernam de wedstrijdleiding actie om te gaan finishen. Richting de finish haalde wind weer aan en zo kon ‘de Leeuw’ op weg naar zijn tweede dagzege van dit kampioenschap. Ook Gerhard Pietersma (Earnewâld) deed met een tweede plaats goede zaken voor het klassement. Bovendien zag hij zijn concurrenten Heerenveen en Grou respectievelijk als negende en tiende finishen.

Tevreden meldt Willem Uzn. Zwaga zich bij zijn Leeuwarder achterban

Morgen zeilen de skûtsjes op De Fluezen bij Elahuizen.