Willem Uzn. Zwaga (Leeuwarden) pakt derde dagoverwinning

Het kwam met bakken uit de lucht, maar het dreigende onweer bleef voldoende op afstand zodat de SKS skûtsjes hun zesde wedstrijd om het SKS kampioenschap konden zeilen. De wedstrijdcommissie Woudsend had  op de Hegemer Mar een zandloperroute uitgelegd met twee prachtig mooie kruisrakken. Schipper Willem Uzn. Zwaga pakte met het Ljouwerter skûtsje bij de eerste bovenboei de leiding en gaf deze vervolgens niet meer uit handen.

Leeuwarden fier aan de leiding

Voor de start van de wedstrijd was het rustig op het water bij Woudsend. Kalm weer, een zuidwestenwind kracht 2 tot 3, maar… buien lagen op de loer. Volgens planning klonk om 14:10 uur het startschot. Heerenveen koos net als Woudsend, Langweer, Earnewâld en Leeuwarden voor een hoge start bij het startschip. Onderin lagen Huizum, Lemmer, Sneek en Akkrum. Wat de beste keuze was, zou pas blijken na het eerste kruisrak.

Vanaf de Indyk volgt het publiek de start van de wedstrijd

In dat kruisrak lag het Earnewâldster skûtsje over stuurboord boven de rest van de vloot en met een paar slagen kwam het over stuurboord op de eerste boventon af. Willem Uzn. Zwaga (Leeuwarden) zeilde over bakboord, maar kreeg voldoende ruimte van Gerhard Pietersma (Earnewâld) om de boei te ronden. Er ontstond hier wel direct een penibele situatie waar de nodige protesten uit voortvloeiden. Woudsend kon een aanvaring met het Grouster skûtsje niet voorkomen. Zowel bij Woudsend als Grou verscheen een protestvlag in het want. Ook bij Drachten kwam een rode vlag tevoorschijn. Al deze protesten werden tot over de finish doorgezet.

Het kwam met bakken uit de lucht

Het publiek trotseert de regen

Tegen half drie regende het flink boven de Hegemer Mar en in die bui haalde de wind behoorlijk aan. Onweer bleef enigszins op afstand en gelukkig konden de skûtsjes hun wedstrijd vervolgen. Leeuwarden en Earnewâld liepen uit op nummer drie Woudsend, die na het ronden van de onderton gelijk overstag ging. Teake Klaas van der Meulen en zijn bemanning kozen voor de aanval op hun thuiswater. In dit tweede kruisrak pakte de slagen van Auke de Groot (Stavoren) het allerbeste uit. Zo klom hij in één rak van de negende naar de vierde plek. Drachten bleek de grote verliezer van dit kruisrak en zakte van drie naar negen.

Woudsend naar de derde plaats op thuiswater

Het Drachtster skûtsje zakt wat terug in de wedstrijd

In het voordewindse rak geen wisselingen in de vloot, maar in de kruisrakken werd opnieuw de aanval ingezet. De hele Hegemer Mar werd gebruikt; alle skûtsjes lagen wijd verspreid over het water en elk koos haar eigen slagen. Bij de bovenboei werd de volgorde in de wedstrijd pas weer duidelijk. Leeuwarden ging nog altijd aan de leiding gevolgd door Earnewâld en Woudsend. Ook het Súdwesthoek-skûtsje behield haar vierde plaats en wist Klaas Westerdijk (d’Halve Maen) op afstand te houden. Sytze Brouwer (Heerenveen) kwam skûtsje na skûtsje voren. Huizum, Lemmer en Drachten moesten eraan geloven. Even passeerden de Heerenveensters ook Akkrum, maar Pieter Ezn. Meeter pakte die zevende plek uiteindelijk weer terug.

Heerenveen in achtervolging op Akkrum

Debutantschippers Rinus de Jong (Joure) en Jappie Dzn. Visser (Sneek) zeilden deze wedstrijd achteraan in de vloot. Ook Langweer, Huizum en Lemmer kwamen niet uit de achterste helft naar voren. In het laatste deel van de wedstrijd waren er slechts enkele skûtsjes die nog van positie wisselden. Na ruim anderhalf uur zeilen werd de finish aangekondigd. Vlak voor de die-hard skûtsjeliefhebbers op de Indyk klonken de finishschoten. Leeuwarden finishte als eerste vóór Earnewâld en Woudsend. Echter geen feeststemming aan boord bij de Leeuwarders, die teleurgesteld waren over de uitspraak van de Zeilraad aangaande hun hoger beroep.

Die-hard skûtsjeliefhebbers volgen de wedstrijd tot op de finish

De verlenging van deze wedstrijd vond plaats in de protestkamer. Daar behandelde de jury protesten van Grou, Woudsend en Drachten. Er was een protest van Woudsend tegen Grou in verband met een bakboord-stuurboordsituatie. Woudsend werd in het gelijk gesteld, waardoor Grou 14 punten moet bijschrijven. Een protest van Grou tegen Drachten en Drachten tegen Grou werd in het voordeel van Drachten beslist. Een laatste protest van Drachten tegen Huizum is niet toegekend, aangezien het artikel 11.3, op basis waarvan geprotesteerd was, volgens de jury niet van toepassing was.

Morgen zeilen de skûtsjes opnieuw op de Hegemer Mar bij Woudsend voor de inhaalwedstrijd van Earnewâld. Middels een sleep zullen de skûtsjes van start gaan. De volgorde is als volgt: 1. Stavoren; 2. Leeuwarden; 3. Akkrum; 4. Heerenveen; 5. Sneek; 6. D’Halve Maen; 7. Drachten; 8. Woudsend; 9. Langweer; 10. Lemmer; 11. Joure; 12. Earnewâld; 13. Grou; 14. Huizum.