Aanvaringen en een skûtsje om; Grou wint eerste wedstrijd

Grou 18 juli – Spannnig en sensatie, dat zijn de beste karakteriseringen voor de eerste wedstrijd van het SKS-seizoen 2009 bij Grou. Het woei stevig daar op de Pikmar en Wide Ie. Tussen 5 en 6 Beaufort had Piet Paulusma bij de routebespreking gemeld. “Hâldt der mar rekken mei, hearen skippers, dat der yn flagen wolris in 7 stean kin.”

Dat er een skûtsje omsloeg, verbaasde niemand. Verschillende malen lagen de schepen zo op één oor dat een nat pak en veel werk om het schip weer vaarklaar te krijgen, in de verwachting lag. Maar het ging steeds goed. Misschien had Paulusma de Goden wel verzocht met zijn vraag aan de schippers of ze de watertemperatuur ook wilden weten.

SWH om

Niemand reageerde daarop, ook Auke de Groot niet. Hij was het die in die ene vlaag niet meer verstouwen kon. Ondanks de reven in het zeil ging de SWH het plat en omhoog komen zat er niet meer in. Staande op het roer moest De Groot vervolgens toekijken hoe zijn bemanning de zaak klaarde en hoe met hulp van de sleepboot Rixt het schip weer rechtop kwam.

Gelukkig lag de opening naar de roef boven water zodat het schip niet volstroomde. Dan was het namelijk moeilijker geweest om het schip te bergen en had de bemanning meer moeten doen om maandag weer spic en span aan de start op de Veenhoop te verschijnen.

De SWH lag op het moment dat het gebeurde 9de. Een skûtsje was met averij naar de kant gegaan, de kampioen van 2008, Pieter Brouwer van Heerenveen. Het was niet alleen schade aan boord maar ook de wetenschap dat er een fatale fout was gemaakt.

Schoten verknoopt
Wat was er aan de hand? Vier schepen gingen tegelijk op de boei af aan het eind van het voordewindse rak in de Wide Ie. Grou had inmiddels tactisch zeilend Joure van de eerste plaats verdrongen. Vervolgens kwamen boord aan boord Bolsward, Heerenveen en Joure over bakboord naar de boei.

Heerenveen en Joure vast

Bij dat merkteken kreeg Heerenveen een klapgijp, sloeg het zeil ongecontroleerd over van de ene naar de andere boeg. De schoten van de Gerben van Manen en de Oeral Thús van Joure raakten “yn elkoar fertiesd” en er moest snel gemanoeuvreerd worden om los van elkaar te komen. Dirk Jan Reijenga kon doorzeilen, maar viel terug van de tweede naar zevende plaats; Pieter Brouwer moest naar de kant.

Ondertussen ging de strijd tegen elkaar maar vooral tegen de elementen door. De skûtsjes waren met twee reven in het grootzeil en een reef in de fok vertrokken. Zo konden ze het beste op koers gehouden worden. Over het algemeen lukte dat vrij aardig.

Kruisrak ingekort
De start op de Siddebuurster Ee ging prima. Niemand was te vroeg weg al leek het daar wel op uit te draaien, maar Woudsend stak als eerste op tijd de opsteker over de denkbeeldige lijn. Het publiek genoot.

vier op een rij

De bemanningen hadden echter geen tijd om te genieten want ze hadden het te druk met alles wat gebeuren moest om zonder ongemakken dat lange eerste (en enige) kruisrak door te komen. Later in de wedstrijd werd dat rak drastisch ingekort.

Joure was het beste weg en kwam dus ook als eerste bij de boei voor de Tijnje, gevolgd door Grou, Heerenveen, Bolsward, Lemmer en Sneek. Daar achter zagen we wat aanvarinkjes maar die werden met de mantel der liefde bedekt.

Zo’n situatie kan iedereen in omstandigheden zoals bij Grou overkomen. En in een vlaag is het dan moeilijk om de controle over het schip te houden. Dat gaf Pieter Meeter direct toe naar aanleiding van zijn bakboord stuurboord, waarin hij fout was, maar het voordeel van de twijfel kreeg.

Bij de doorkomst van de Tijnje lagen de posities al redelijk vast. Gelukkig waren de verschillen niet zo groot dat de spanning uit de wedstrijd raakte. Anders was Joure nooit ingehaald, had het conflict met Heerenveen niet gespeeld, was Bolsward op de eindlijn Lemmer voorgebleven. Nu was het verschil tussen de laatste twee miniem in het voordeel van de debuterende Lemster schipper Johannes Meeter.

In de achterhoede knokten de beide andere debutanten, Eildert Meeter (Huizum) en Jeroen Pietersma (Langweer) tegen elkaar. Pietersma wist het hoofd het langst koel te houden en eindigde voor Huizum.

Klik op onderstaande link voor de GPTV uitzending