Akkrum wint van kop af bij Earnewâld

Weerman Piet Paulusma voorspelde tijdens de routebespreking een windkracht 2 uit oostelijke richting. Voor aanvang van de wedstrijd verdween de zon achter de wolken. Er was een weersverandering op komst. Mede daardoor had de wedstrijdcommissie aangegeven rond half vier te willen finishen. Akkrum lag bij de walstart bij het gunstige startnummer één. “Dan heb je het voordeel dat je als eerste weg kunt”, vond ook schipper Pieter Ezn. Meeter. “Vooraan heb je nergens last van. Genieten! Honderd punten voor het team. Iedereen heeft goed z’n best gedaan.”

In de laatste minuten voor de walstart zag je de spanning aan boord van de skûtsjes stijgen. De lierenmannen pepten zichzelf nog even op voordat ze als een razende aan de lieren gaan draaien. Een ander bemanningslid stond klaar met de vaarboom om het skûtsje van de wal te duwen. Akkrum had al snel de zeilen omhoog en koos het ruime water richting de Sânemar. Het publiek in de Lange Sleatten had prima zicht op alle actie aan boord van de skûtsjes.

Publiek dicht bij de skûtsjes bij de walstart in de Lange Sleatten

Publiek heeft goed zicht op de walstart in de Lange Sleatten

Op de Sânemar was het al zoeken naar de gunstige windvlaagjes. Op het moment dat de meeste skûtsjes voor de wind naar de onderste ton in de Folkertssleat zeilden, werd de wind minimaal. Het voorste skûtsje, de Eildert Sietez uit Akkrum, had hier het minste last van en rondde als eerste de boei. Daarachter leek het een gribus van skûtsjes die naar elkaar toe dreven. Drachten en Leeuwarden kwamen boord aan boord te liggen en konden geen kant op. Om een aanvaring met de plezierbootjes, die langs het wedstrijdwater lagen, te voorkomen, lieten zij de zeilen zakken. Het ging maar net goed. Wel verscheen bij beide skûtsjes een protestvlag in het want.

Akkrum op kop in de Folkertssleat

De koplopers kregen hier niets van mee. Akkrum had vrij zeilen, maar daarachter speelde zich een mooi duel af tussen het Lemster skûtsje (Albert Jzn. Visser) en het Súdwesthoek skûtsje (Auke de Groot). Aan het eind van het tweede kruisrak in de Folkertssleat leek De Groot spekkoper. Hij kon in een keer de Sânemar op zeilen terwijl Albert Jzn. Visser nog een extra slag moest maken. Maar door de finish op nummer, Lemmer moest naar zeven en Stavoren naar drie, wisselden hun posities toch weer.

Albert Jzn. Visser (Lemmer) geconcentreerd in het duel om de tweede plaats met Stavoren

Het team van Stavoren blij met hun derde plek

D’Halve Maen had na een start vanaf de veertiende plek een flinke opmars gemaakt, maar deze werd gestokt toen Klaas Westerdijk zijn oom Douwe Jzn. Visser (Sneek) tegenkwam. Samen hadden ze problemen om vanuit de Folkertssleat de Sânemar op te komen. Met oogluikend toegestane hulpmiddelen lukte het Westerdijk toch zijn oom voor te blijven, maar het kostte wel tijd.

Gelukkig keerde de wind nog even terug in De Alde Feanen, maar het naderende buienfront noodzaakte de wedstrijdcommissie om de finish al op tijd aan te kondigen. De skûtsjes moesten voordat zij mochten finishen op nummer eerst nog de boei in de Lange Sleatten ronden. Akkrum deed dat als eerste en moest vervolgens weer helemaal terug naar nummer één. Het werd een onbedreigde overwinning. Earnewâld, Heerenveen en ook Huizum deden goede zaken. Gestart vanaf negen, tien en dertien, eindigden zij respectievelijk als vijfde, zesde en zevende.

Dagwinnaar Pieter Ezn. Meeter (Akkrum) met de Feankeninginne 2017

Dagwinnaar Pieter Ezn. Meeter (Akkrum) met de Feankeninginne 2017, Willyant de Haan

Leeuwarden en Drachten sloten de vloot van dertien skûtsjes. Beiden finishten met protestvlag. Hun protest werd echter niet in behandeling genomen door de jury, aangezien er geprotesteerd werd op een onjuist artikel.

Morgen zeilen de skûtsjes op het open water bij Terherne.

LET OP: In verband met de Hardzeildag van de Sneekweek start de SKS wedstrijd pas om 15.45 uur. Klik hier voor meer informatie.