Bijzondere openingswedstrijd bij Grou

Volgens traditie werden de skûtsjes in één grote sleep naar het wedstrijdwater gebracht. Direct na de start op de Pikmar bleek dat het een bijzondere wedstrijd zou gaan worden. Skûtsjes die als eerste de startlijn passeerden, rondden in de achterhoede de bovenste ton en omgekeerd. Op de ruime Wide Ie kregen de skûtsjes de wind in de zeilen en lange tijd leek koploper Lemmer onbedreigd naar de overwinning te zeilen. Maar het venijn zat in de staart van de wedstrijd. Vlak voor de finish pikte Grou de eerste plaats in en wist het de openingswedstrijd te winnen.

Traditionele sleep naar het wedstrijdwater

Lemmer, Drachten en Joure leken het SKS kampioenschap 2012 goed van start te zijn gegaan, maar bij de eerste boeironding lagen zij alweer op de 10e, 11e en 13e plaats. Terwijl Sneek en Woudsend na een mindere start als 1e en 2e om de boei gingen. Het kon dus alle kanten op, dat was wel duidelijk. Joure en Huizum haalden door het wegvallen van de wind de boei niet en kwamen hierdoor op ruim tien minuten achterstand van de koplopers.

Huizum en Joure haalden de bovenste boei niet

Skûtsje Kommisje Grou wijst de skûtsjes de route

In het voordewindse rak door De Tijnje schoof het wedstrijdveld weer wat in elkaar en het publiek langs de waterkant kon genieten van de skûtsjes die voorbij dobberden. Op de Wide Ie begon de wedstrijd eigenlijk pas echt. Lemmer kwam als eerste De Tijnje uit en liep uit op de Grousters. Vorig jaar waren de Lemsters tijdens de eerste wedstrijd nog uitgevallen wegens averij en vandaag leken zij op weg naar een prima revanche.

Bij het uitkomen van De Tijnje vonden ook Joure en Huizum weer aansluiting bij de vloot. Joure rondde zelfs als 5e de onderste ton. Het Lemster skûtsje had geen last van de drukte bij de boei en kon op kop vrij zeilen. Beide Douwe Vissers, van Grou en Sneek, gingen in de achtervolging op weg naar De Tijnje. Na 70 minuten verscheen de afkortvlag aan boord van het startschip en dat betekende dat er slechts één hele ronde gezeild zou worden.

Concentratie bij de koploper, schipper Johannes Meeter (Lemmer)

De achtervolgers achter Lemmer en Grou, aangevoerd door De Sneker Pan

Veel toeschouwers op het water

De ruime voorsprong van Lemmer werd alsmaar kleiner op weg naar de Pikmar. Laverend door De Tijnje moest schipper Johannes Meeter van Lemmer alle zeilen bijzetten om de Grouster dreiging te stuiten. Douwe Visser van Grou voelde zich eigenlijk al in verloren positie, maar bewees dat je nooit op moet geven. Vlak vóór de finish pikten de Grousters de eerste plek in en net als vorig jaar pakten zij de winst op eigen water.

Grou achter Lemmer laverend door De Tijnje

Grou wint openingswedstrijd

Vreugde op het achterdek bij Grou

De Lemsters toonden zich, ondanks het verlies van de koppositie, tevreden met de tweede plaats. De Sneker Pan eindigde als derde. De middenmoot en de achterhoede hadden nog enige moeite om De Tijnje door te komen, aangezien de wind af en toe wegviel. Zo kwam Albert Visser van Drachten zelf volledig stil tegen een steiger aan te liggen en moest met man en macht gewerkt worden om het skûtsje weer in beweging te krijgen. Uiteindelijk finishten de Drachtsters nog als 10e.

De debutanten, Jaap Zwaga van Langweer en Lodewijk Hzn. Meeter van Huizum, eindigen op een 7e en 13e plaats. Het Heerenveenster skûtsje Gerben van Manen finishte op een teleurstellende laatste plaats. Een positie waarop we het veelvoudig kampioenskûtsje niet vaak terugzien. Komende maandag zullen de skûtsjes hun tweede wedstrijd bij De Veenhoop zeilen.

Klik hier voor de uitslag als PDF-bestand.