Bolsward pakt dagwinst bij Earnewâld

Zwoel en warm weer, windkracht 2 met soms een vlaagje 3, was de voorspelling van weerman Piet Paulusma voor de derde wedstrijddag van het SKS kampioenschap 2013. En die wind bleek precies genoeg voor een mooie wedstrijd op het smalle water bij Earnewâld, met Bolsward als terechte winnaar.

Bolsward pakt bij de eerste ton de koppositie

Het zijn drukke dagen voor sleepboot ‘Argus’, want na de traditionele sleep bij Grou en de sleepstart bij De Veenhoop werden ook vandaag de skûtsjes middels een sleep op gang geholpen. Op het moment dat alle veertien skûtsjes vanuit de Lange Sleatten op de Sânemar waren getrokken, mochten de trossen los en kon het zeil omhoog gedraaid worden. Earnewâld liet op thuiswater zien dat hier goed op getraind was en had het tuig als eerste er goed op staan.

De eerste drie skûtsjes, Leeuwarden, Bolsward en Woudsend, pakten direct een kleine voorsprong op de rest van het veld en zeilden voor de wind naar de eerste ton aan het eind van de Folkertssleat. Ook Pieter Brouwer (Heerenveen) vond al snel aansluiting en zag dat Pieter Meeter (Bolsward) de koppositie van zijn broer Siete (Leeuwarden) had overgenomen. Debutantschipper Teake Klaas van der Meulen van Woudsend wist zich voorin goed staande te houden en klom naar de tweede positie.

De drie koplopers voor de wind in de Folkertssleat

Schipper Teake Klaas van der Meulen (Woudsend) geniet zichtbaar van z'n tweede positie

Schipper Teake Klaas van der Meulen (Woudsend) geniet zichtbaar van z’n tweede positie

Daarachter was het een wirwar van skûtsjes die dicht bij elkaar richting de eerste ton zeilden. Grou en Drachten, die in het begin wat achterop geraakt waren, konden dankzij de af en toe wegvallende wind weer aansluiten bij de rest van het veld. Tijdens het eerste kruisrak in de Folkertssleat kon Bolsward mooi vrij zeilen en vergrootte daarbij het gat met de concurrenten. Met vijf minuten voorsprong staken de Bolswarders de Sânemar over op weg naar de Lange Sleatten.

Kruisend op de smalle Folkertssleat kwam het aan op de stuurmanskunsten van de schippers. Eens te meer bleek dat de skûtsjes steeds meer aan elkaar gewaagd zijn en dat er mooie duels werden ‘uitgevochten’. Het Huzumer skûtsje leek via een aantal mooie slagen op een derde plek uit te komen, maar op de Sânemar bleek Heerenveen nog altijd op die derde positie achter Woudsend te liggen.

Schipper Lodewijk Hzn Meeter aan het helmhout van Huizum

Op het moment dat Woudsend de Lange Sleatten bereikte, kwam Bolsward alweer terug richting de Sânemar. Toch liep die ruime voorsprong aan het eind van de wedstrijd nog flink terug. De wind viel wat weg en dat was reden voor de wedstrijdcommissie om te gaan finishen. En dat is bij Earnewâld altijd reuze spannend aangezien er op nummer gefinisht moet worden. Bolsward werd niet meer ingehaald, dat was wel duidelijk, maar er ontstond nog een mooi gevecht tussen Heerenveen en Woudsend om die tweede plaats. Teake Klaas van der Meulen kwam als winnaar uit de bus.

In het laatste kruisrak kwamen de Jousters nog flink naar voren. Van een allerlaatste plaats in de Folkertssleat werden zij uiteindelijk tiende. Ook Langweer deed vandaag weer prima zaken. Van een achtste startplek zeilde Jaap Zwaga naar de vierde plaats, nog vóór Earnewâld dat op eigen water als vijfde finishte. Titelverdediger Sneek zakte van een zesde startplaats naar de negende plek.

(Foto’s: Martin de Jong)