Bolsward wint skûtsjespektakel bij Grou

Spannende laveergevechten in de Tynje, een ongebruikelijke start op de Pikmar en een wilde finish. De eerste wedstrijd van de SKS bij Grou zorgde tot op de eindstreep voor spektakel.

Door de noordwestenwind met uitschieters tot 5 beaufort, was een spectaculaire start mogelijk. De skûtsjes vertrokken pal voor het dorp in plaats van verderop op de ruime Wiide Ie. Diezelfde wind zorgde ervoor dat de veertien skûtsjes op de terugweg door de Tynje als valkjes in een slootje moesten kruisen. Soms tot in het riet.

De winnende slag leek voor het Jouster skûtsje. In de derde route laveerde schipper Dirk Jan Reijenga vernuftig door het smalle water. Hij profiteerde volop van een slag in de inham aan de zuidoever van de Tynje. Zo zeilde hij Heerenveen en Bolsward voorbij.

Het Jouster skûtsje aan de leiding

In de laatste route sloeg de pech voor de Jousters toe. De onderlijkstrekker – de kabel die het zeil bij de giek houdt –  knapte. Maar de doodsteek was de finish. Die waren Reijenga en zijn mannen in alle consternatie van plan om vanaf de verkeerde kant te nemen.

Pech voor Joure; de onderlijkstrekker knapte

Daar had Pieter Meeter van Bolsward het meeste baat bij. Hij won de wedstrijd, dankzij constant zeilen maar ook dankzij de gouden tip van zijn adviseur Appie Boersma. ,,Ik moest gewoon doorzeilen, vanaf de Wiide Ie direct op de finish af. Dan doe ik dat maar.” Toen Meeter na finish een opschieter maakte, vloog juist Boersma overboord. Zijn schoonzoon viste de adviseur weer uit het water. ,,Onze Appie kan helemaal niet zwemmen”, aldus Meeter.

Vreugde aan boord van Bolsward

Baint Kramer bestudeert de routekaart op het achterdek van het Jouster skûtsje

Grou finishte als tweede, nipt voor Heerenveen. Opmerkelijk was de opmars van de Snekers. Zij belandden na een beroerd kruisrak in de Tynje op een laatste plek en kwamen toch nog als negende over de finish. ,,Wy binne te let begûn”, zegt schipper Douwe Visser.

Huizum zeilde juist van de negende naar de veertiende plaats. Debutanten Jacob Zwerver en Ulbe Brandsma eindigden respectievelijk op een tiende en elfde plek. Zo’n twintigduizend mensen keken vanaf de oevers en bootjes toe. Ongeveer tienduizend mensen volgden de strijd via internet.