Bolsward wint voor Joure

tacozijl
Bolsward leverde in de eerste wedstrijd bij Lemmer voor de zoveelste keer het bewijs: wie goed start, wordt in negen van de tien gevallen winnaar. Van meet af aan lag Pieter Meeter aan de leiding en hij zou die niet meer afstaan.

Maar daarachter ontspon zich een interessante strijd met name omdat daar een outsider bij betrokken was. Opnieuw, net al op de Fluessen, mengde Auke de Groot zich in de voorhoede. Hij ging zelfs naar de tweede stek ten koste van Lemmer en Earnewâld. En was De Groot niet verkeerd bij de boei uitgekomen, dan was hij misschien als een van de eersten gefnishd.

Hij moest echter overstag om de boei te halen, kwam vervolgens boord aan boord met Lemmer en Earnewâld op de ton aan en kreeg geen ruimte. Er kwam een aanvaring, waarbij Earnewâld een “tútsje” kreeg. En die zoende door op Lemmer. Bij Earnewâld ging de rode vlag in het want, maar voor de finish verdween dit dundoek weer.

Auke de Groot kwam onder de zeilen van andere skûtsjes te liggen en zwabberde weg. Zover zelfs dat hij de volgende boei als laatste rondde. En dat had hij zeker niet verdiend.

grou boei

Ook anderen profiteerden van die situatie, onder meer Grou en Heerenveen die vanuit het middenveld kwamen oprukken. Dat was overigens ook te danken aan de windschiftingen, die weerman Piet Paulusma ’s morgens al had voorspeld. Er komen buien aan, heren schippers, maar het is niet duidelijk uit welke richtingen. Na drie uur valt niet te voorspellen hoe de wind zal waaien.

De ene keer profiteerden de schippers van de slag het IJsselmeer in, het volgende moment leken de kruisrakken ruimwinds te zijn geworden. En zelfs zagen we enkele schepen met een verschil van zo’n 60 graden aan hoogte varen. En dan krijg je geen representatieve wedstrijd.

De assistenten van wedstrijdleider Bouke Kuipers konden zoveel als ze wilden met boeien slepen, maar een goed laveerrak zat er niet meer in.

ruime wind

Dat bleek ook bij de finish, waar van het laatste boeitje tot de eindlijn eigenlijk een paar slagen gedaan moeten worden. Wie hoog opstuurde bij die boei kon in één slag de laagste ton aanzeilen.

Toch nog een beetje spanning in het laatst van de wedstrijd toen Woudsend de Súdwesthoek voorbij ging en Huizum manmoedig pogingen deed om Langweer op de dertiende plaats te krijgen. Inderdaad dertiende want Leeuwarden had na een overtreding de wedstrijd verlaten.

En toen zakte de wind volledig weg. Tergend langzaam schoof Huizum naar de finishlijn. Er werd al gesuggereerd om een finishboei te verhalen om niet weer de tonelen uit de vorige eeuw te krijgen toen Hattum Hoekstra eens pas na acht uur finishte. Gelukkig kwam er een klein beetje wind en kon Huizum nog ruim voor donker terugkeren naar de volgvloot.

Spanning tot de laatste wedstrijd

De spanning in de kop van de competitie is nog steeds groot. Drie kanshebbers. Douwe Visser (Grou) en Pieter Brouwer (Heerenveen) staan gelijk in punten, 18.8. Sneek staat daar 3.1 punten achter. Met drie wedstrijden voor de boei is nog van alles mogelijk. Vooral omdat Heerenveen geen fout meer mag maken vanwege de 14 punten in Grou opgelopen.

Klik hieronder voor de GPTV uitzending