Douwe Jzn. Visser (Sneek) pakt derde overwinning op rij

Een felle strijd op de Hegemer Mar resulteerde opnieuw in een overwinning voor De Sneker Pan. Na winst bij Langweer en Stavoren completeerden Douwe Jzn. Visser en zijn bemanning een hattrick. D’Halve Maen, het skûtsje dat het grootste deel van de wedstrijd op de koppositie zeilde, finishte op de 2e plaats voor de Grousters, die als 3e eindigden.

De Sneker Pan in achtervolging op d'Halve Maen

De Sneker Pan in achtervolging op d’Halve Maen

Voor de start werd al duidelijk dat op de Hegemer Mar een flinke wind, variërend van kracht 3 tot 6, stond. Het merendeel van de vloot besloot een ‘broekreef’ (een reef in het onderlijk van het zeil) te zetten en/of koos voor een stormfok. Het beloofde een spannende wedstrijd te worden en dus verschenen de skûtsjes gretig bij de startlijn. Te gretig. Meer dan acht skûtsjes gingen te vroeg van start en dat betekende een algehele valse start. Dit tot teleurstelling van schipper Jappie Meeter (Leeuwarden) die zijn skûtsje juist in een mooie startpositie had gemanoeuvreerd.

Bij de tweede start was het nota bene diezelfde Jappie Meeter die zich dit keer als enige te vroeg bij de start meldde en vervolgens opnieuw moest beginnen en achteraan moest aansluiten. Lemmer, Heerenveen en Drachten kozen meteen na de start met een stuurboordslag voor de ruimte op de Hegemer Mar. De andere skûtsjes maakten een lange bakboordslag naar de wal en opnieuw was de vraag hoe dit alles uit zou pakken bij de eerste bovenste boei.

D’Halve Maen kwam over bakboord op de ton af, terwijl Sneek over stuurboord lag. Douwe Jzn. Visser moest ruimte bij de boei geven en kwam zo op de 2e plaats achter Berend Mink (d’Halve Maen) terecht. Terwijl in het Engelse Weymouth de Friese vlag wapperde voor de zilveren Olympische medaille van zeilster Marit Bouwmeester maakten de skûtsjes er bij Woudsend een geweldige strijd van. Op verschillende plekken in het wedstrijdveld vonden positiewisselingen plaats. Zo wist het Jouster skûtsjes met een paar risicovolle acties bij de ton op te klimmen naar een 5e plek en zakte het later weer af naar uiteindelijk een 9e plaats op de finish.

Drachten, Joure, Earnewâld en Bolsward strijdend om plek 5, daarvoor Heerenveen en Grou op plek 3 en 4

Drachten, Joure, Earnewâld en Bolsward strijdend om plek 5,
daarvoor Heerenveen en Grou op plek 3 en 4

Voorin zeilde Sneek in de kruisrakken zo hoog mogelijk aan de wind om op die manier in te lopen op d’Halve Maen. Berend Mink behield echter zijn voorsprong. Pieter Meeter van Bolsward zag die strijd en besloot halverwege de wedstrijd de reef eruit te halen. Hij moest risico gaan nemen om de klassementsleider bij te blijven. Uiteindelijk schoof het Bolswarder skûtsje nog een plaats naar voren en finishte het als 5e.

Woudsend kon in tegenstelling tot vorig jaar geen rol van betekenis spelen op het eigen water. Ype van der Meulen zeilde in de achterhoede en wist hier ook niet weg te komen. In het tweede kruisrak van de derde route pakte Sneek de leiding van d’Halve Maen over en wist Grou Heerenveen in te halen. Deze laatste twee kwamen samen over bakboord op de boventon af, terwijl Sneek en d’Halve Maen over stuurboord lagen.

Op volle snelheid rondde De Sneker Pan als eerste de boei en ook Berend Mink (d’Halve Maen) zette op de 2e plaats zijn slag door. Grou en Heerenveen hadden het nakijken en bleven op plek 3 en 4. Rond de klok van vier uur trok een dikke bui over de Hegemer Mar waarna de wedstrijdcommissie besloot de finish erin te leggen. Met een derde overwinning op rij verstevigde Sneek de koppositie in het klassement. ‘Een hattrick,’ concludeerde Douwe Jzn. Visser. ‘Dat hebben we nog nooit eerder beleefd. Het was vandaag knap lastig om Berend (d’Halve Maen) kwijt te raken. Maar het was een prima wedstrijd voor ons.’

De Zeilraad heeft vanochtend de uitspraak van de jury, aangaande het protest van Sneek tegen Heerenveen tijdens de wedstrijd bij Terherne, bekrachtigd.

Klik hier voor de uitslag als PDF-bestand.