Droomstart Albert Jzn. Visser met het Lemster skûtsje

De SKS skûtsjes zijn het kampioenschap begonnen waar zij vorig jaar mee eindigden: een finishduel met spanning tot de laatste meters. Opnieuw een hoofdrol voor Douwe Azn. Visser (Grou) die ditmaal zijn meerdere moest erkennen in neef Albert Jzn. Visser (Lemmer). Onder tropische omstandigheden, 30 graden, volop zon én wind, moesten schippers en bemanningen gelijk vol aan de bak! “Het was een prachtwedstrijd”, oordeelde Albert na afloop. “Voor onszelf en voor het publiek. Douwe heeft het geprobeerd, maar wij hebben goed verdedigd.”

Routebespreking in Het Theehuis

Maarten van der Weijden als speciale gast aanwezig

De dag begon met de routebespreking in Het Theehuis. Commissaris van de Koning Arno Brok had een bijzondere gast meegenomen, namelijk Maarten van der Weijden. De man die vorige maand zwemmend de Elfstedentocht volbracht en daarmee miljoenen euro’s ophaalde voor onderzoek naar kanker. Schipper Gerhard Pietersma (Earnewâld) vond dat hij iets terug moest doen voor deze prestatie en stelt zijn skûtsje ter beschikking aan de Maarten van der Weijden Foundation, zodat er middels een skûtsjewedstrijd nóg meer geld opgehaald kan worden. Mede dankzij een speech recht uit het hart sloten ook collegaschippers zich aan bij dit initiatief.

Over tot de orde van de dag, de eerste wedstrijd om het SKS kampioenschap 2019.  De traditionele sleep van de veertien skûtsjes vanaf de Houtstekken naar de Pikmar bezorgde menigeen weer kippenvel. De start vond plaats op de Wide Ie waar een prachtig kruisrak was uitgelegd richting de eerste boventon. Een vlagerige wind, kracht 4 tot 5 met zelfs uitschieters van 6, zorgde voor spanning aan de start. Zowel Grou, Akkrum als Lemmer kozen voor een hoge start bij het startschip en dit leek direct al een mooie slag. Maar ook de Súdwesthoek die een lange bakboordslag vanuit de start maakte, kwam prachtig uit bij de eerste boei. Lemmer rondde deze als eerste gevolgd door Súdwesthoek en Grou.

Leeuwarden in actie

Leeuwarden…

Ook Heerenveen streed in het achterveld

…en ook Heerenveen streden ditmaal in het achterveld

Daarachter ontstond wat chaos. Doordat Akkrum en Earnewâld met elkaar in aanraking kwamen, brak de gaffel van eerstgenoemde. Een situatie met vervelende afloop voor Akkrum dat de wedstrijd dus met averij moest verlaten. De eerste vijf skûtsjes namen al snel afstand van de nummer 6 Joure, dat boord aan boord met De Sneker Pan het nieuwe vaarwater Suderburds Wiid op zeilde. De winnaar van vorig jaar, Leeuwarden, streed ditmaal net als Heerenveen in het achterveld. En dan blijkt eens te meer dat het op het wedstrijdwater bij Grou lastig is om naar voren te komen.

Ook op d'Halve Maen moest de bemanning vol aan de bak

Ook op d’Halve Maen moest de bemanning vol aan de bak

Lemmer had hier geen last van en kon na het ronden van de boei op de Pikmar fier aan kop De Tynje in zeilen. De Súdwesthoek hield nog stand voor Grou, Earnewâld en Drachten. Op de Wide Ie koos Gerhard Pietersma (Earnewâld) een andere koers en ook Grou zette andere slagen in. Douwe Azn. Visser wist zo de tweede plaats van Auke de Groot over te nemen en ook de Pietersma’s (Earnewâld en Drachten) kwamen dichterbij. Nadat de wind even leek af te zwakken, bleven dikke vlagen op de loer liggen. De bemanningen moesten gefocust blijven om niet in problemen te komen.

Grou werd flink aangemoedigd door het thuispubliek

Douwe Azn. Visser (Grou) in de aanval op neef Albert Jzn. Visser (Lemmer)

Aangemoedigd door het thuispubliek bleken de Grousters de aanval op Lemmer te hebben ingezet. Ondanks dat zij de koers van de koploper volgden kwamen zij steeds iets dichterbij. Ook in het achterveld werd van alles geprobeerd om naar voren te komen. Dit leverde soms protestsituaties op, waarover de protestcommissie na afloop een beslissing moest nemen. De finish vond plaats voor het Starteiland op de Pikmar tussen de Hollandse en Friese vlag. De spanning was om te snijden maar de Lemsters bleven Grou nipt voor.

Lemmer wist Grou nipt voor te blijven

Uit de protestkamer:

– Stavoren wint protestsituatie met Drachten; Drachten 14 punten.

– Protest Akkrum tegen Earnewâld wordt toegekend en het protest van Earnewâld afgewezen; Earnewâld 14 punten en Akkrum krijgt voor Grou het gemiddelde over alle wedstrijden (zal elke dag aangepast worden).

– Protesten van Heerenveen en Langweer tegen Woudsend zijn toegewezen; Woudsend 14 punten.

Zowel Drachten als Earnewâld is in hoger beroep gegaan tegen de uitspraak van de jury. De Zeilraad van de SKS neemt de beroepen in behandeling.

Maandag zeilen de skûtsjes bij De Veenhoop. De volgorde van de walstart:  1. Lemmer; 2. Joure; 3. Leeuwarden; 4. Sneek; 5.  Woudsend; 6. Langweer; 7. Heerenveen; 8. Akkrum; 9. Earnewâld; 10. d’Halve Maen; 11. Stavoren; 12. Grou; 13. Drachten; 14. Huizum.