Grou en Lemmer maken fouten goed

Bekijk hier de Omrop Fryslân uitzending

Langweer 26 juli 2007 – Gisteren baalden ze, nu waren ze bijzonder tevreden: Douwe Visser (Grou) en Ale Zwerver. Bij Grou vertrouwden ze de mast niet, toen ze nog 50 meter naar de finish op het Sneekermeer hadden streken ze de zeilen (het was dezelfde mast als die eerder dit jaar onder een brug in Grou een knoei had gekregen); Lemmer verdween woensdag uit de wedstrijd na een reeks overtredingen. Vandaag op de Langweerder Wielen kwam Grou als eerste over de eindlijn en Lemmer als tweede.

Beide schippers hadden vanmorgen bij de routebespreking in de Drie Zwaantjes niet verwacht dat ze zo goed zouden eindigen. Sterker nog, er bestond de nodige twijfel over het doorgaan van de zeilpartij. De berichten waren slecht. Gelukkig gaf SKS-bestuurslid en Minwaarried-man Leo Visser om tien voor een via radio en marifoon het groene licht voor de wedstrijd.

De voorbereidingen moesten snel gemaakt worden. Een uur later zou immers al gestart worden. Op het water werden nog de nodige reven gestoken om het zeil kleiner en het skûtsje in de harde wind handelbaarder te maken.

Misschien kwam het daar wel door dat het bij de eerste start faliekant verkeerd ging. Bij drie of meer skûtsjes te vroeg, volgt er een nieuwe start, nu waren er wel tien te vroeg over de lijn. Een klein half uur later ging het wel goed, iedereen ging voorzichtig van start.

Al snel tekende zich af dat de besten van het klassement ook op de Langweerder Wielen de dienst wilden uitmaken. Lemmer rondde als eerste de eerste boei, Grou, Langweeer, Heerenveen, Woudsend en Sneek volgden. Alleen Jitze Mink met de Halve Maen bevond zich in de middenmoot.

Na een snelle ronde was de eerste selectie al een feit. Woudsend viel terug naar zes en Sneek met daarachter Heerenveen rukten op naar voren. Alleen Anne Tjerkstra zat tussen de favorieten van het klassement, en deed dat volledig op eigen kracht. Sneek kon hem niet voorbij komen.

Onder de dreigende luchten werd de wedstrijd rond vier uur afgekort. De voorspellingen wezen op toenemende wind; een buienfront trok in de verte langs de Wielen. De schippers vonden het zo ook wel goed, ze hadden het zwaar gehad. Bovendien wijzigde er in de drie rakken die de baan kende (een lang indewinds, een kort halfwinds en een lang ruimwinds), nog nauwelijks iets.

Alleen op de finish was er nog enig sensatie. Afgezien van het feit dat de eerste drie binnen 20 seconden over de eindlijn waren, zorgden Huizum en Bolsward voor een spannend slot. Lodewijk Meeter wil laten zien dat hij niet op de laatste plaats hoort en stak Pieter Meeter nog net de loef af.

En verder zorgde Jappie Meeter voor sensatie. Doldriest drukte hij het Leeuwarder skûtsje tussen Joure en de aanstormde Meindert de Groot. De laatste lag op voorrangsboeg en moest sterk opsturen om een aanvaring te vermijden. De boosheid op de SWH was meters ver te horen. Meeter, bij Terherne in zijn derde wedstrijd omgeslagen, besloot maar niet te finishen.

De start op de Langweerder Wielen

Op Grou bedient een vrouw de zwaarden

Het grootste deel van de vloot heeft de eerste boei gerond. Heerenveen en Woudsend varen voor Sneek in de achtervolging op Lemmer, Langweer en Grou