Grou pakt tweede dagwinst

Skûtsjesilen zoals skûtsjesilen bedoeld is op de Langwarder Wielen. Prima wind; kracht 3-4. Lekker zonnetje voor het in grote getale opgekomen publiek. Een mooi kruisrak waarin de skûtsjes flink strijd met elkaar konden leveren. Spanning tot op de finish. “Dit is mooi zeilen,” klonk een tevreden winnaar, Douwe Visser van Grou.

Spanning aan boord van het Grouster skûtsje

Tijdens de routebespreking werd al snel duidelijk dat het een echte zeildag zou gaan worden. Windkracht 3 tot 4, zuidwest tot zuidzuidwest, met mogelijk uitschieters naar 5. Voorafgaand aan de wedstrijd was dan ook veel beweging aan boord van de skûtsjes. Wisselen van de fok, her en der nog snel reparaties bovenin de mast. De gedrevenheid om perfect aan de start te verschijnen was duidelijk zichtbaar.

D'Halve Maen startte bovenin

De start vond plaats aan de kant van de rijksweg A7. Joure lag onderin en leek iets te vroeg over de startlijn. Zonder dat een signaal vanaf het startschip kwam, maakten de Jousters een rondje en gingen opnieuw van start. Het Grouster skûtsje startte ook onderin en kon in twee slagen als eerste de bovenste boei bereiken. Terwijl de meeste andere skûtsjes een extra slag moesten maken. Heerenveen en Woudsend volgden op een tweede en derde plek.
Joure kwam bij de eerste ton opnieuw in de problemen, omdat zij voorrang moest geven aan Bolsward dat over bakboord aankwam. Lemmer wist hiervan te profiteren.

De vier koplopers op weg naar de onderste ton...

...gevolgd door de rest van de vloot

De tweede ton was halfwinds in één keer te bezeilen en Grou pakte gelijk al een flinke voorsprong. In het voordewindse rak op weg naar de onderste ton ontstond een loefduel tussen Woudsend en d’Halve Maen. Daarbij zeilde Ype van der Meulen zover door dat hij moest gijpen om stuurboord voor de wind weer richting de ton te varen. Vervolgens probeerde hij binnendoor bij Earnewâld, die over bakboord lag, om de ton te komen. Gevolg was een rode protestvlag bij zowel Earnewâld als Woudsend in het want en d’Halve Maen pakte heel slim de derde plek.

Daarmee waren de protesten voor Woudsend nog niet voorbij, want in het daaropvolgende kruisrak riep het Leeuwarden aan om bij de wal ruimte om overstag te gaan te geven. Leeuwarden riep op haar beurt naar de Súdwesthoek, maar een kleine aanvaring tussen Woudsend en Leeuwarden kon niet worden voorkomen. Deze protesten werden na afloop van de wedstrijd door de protestcommissie toegewezen, waardoor Stavoren tegen 14 punten opliep.

Schipper Jappie Meeter van Leeuwarden

Binnen het uur had koploper Grou al drie routes gezeild en leek het zonder enig probleem op de winst af te gaan. Echter in het kruisrak richting de bovenste boei deden de drie achtervolgers goede zaken. D’Halve Maen zette de aanval in op nummer twee Heerenveen en moest dit bekopen met het verlies van de derde plaats aan Sneek. Bij het ronden van de ton lag Heerenveen zelfs ineens vlak achter Grou die de afnemende wind iets minder kreeg. Tijdens de vijfde route wist Grou opnieuw uit te lopen, maar tot de finish bleef het spannend.

Heerenveen trachtte de eerste plek aan te vallen, maar moest tegelijkertijd verdedigend zeilen ten opzichte van Sneek. Grou pakte de tweede dagoverwinning, gevolgd door Heerenveen en Sneek. Earnewâld finishte zonder protestvlag op de vierde plaats. In het achterveld had Huizum vandaag grote problemen om de andere skûtsjes bij te houden. Na vier routes had het al bijna tien minuten achterstand.