Grou winnaar bij De Veenhoop

De wedstrijd bij De Veenhoop was een wereld van verschil met de openingswedstrijd. Een grijze regenlucht, een sleepstart en het ontbreken van een kruisrak. Toch was er één overeenkomst: de spanning zat in het slot van de wedstrijd. Lange tijd veranderde er weinig in de top drie, maar de finish op startplek in het Grytmansrak zorgde voor verrassingen. Met ‘schot-op-schot’ pakte Grou vlak voor Langweer de winst. Earnewâld deed goede zaken door vanaf de zesde startpositie als derde te finishen.

Sleepboot 'Argus' trok de skûtsjes naar de Wide Ie

Sleepboot ‘Argus’ trok de skûtsjes naar de Wide Ie

Er stond niet veel wind zo vlak voor de start, maar alles beter dan vorig jaar toen de wedstrijd bij De Veenhoop uiteindelijk werd afgelast wegens te weinig wind. De gemeentevlag van Smallingerlân wapperde voorzichtig aan boord van de startkotter. Dat betekende dat vandaag wedstrijdbaan B gezeild werd en dat de skûtsjes achter sleepboot ‘Argus’ naar de Wide Ie gesleept werden.

Tijdens die sleep stonden de lierenmannen al in de aanslag om op het startsein als bezetenen de lieren te laten ratelen. Machtig om te zien hoe stuk voor stuk de zeilen omhoog werden gehesen. Earnewâld deed dit fantastisch en liep ook direct in op Súdwesthoek en Joure. Huizum en Sneek, beiden achterin gestart, kozen voor een route langs de ‘onderwal’ terwijl de rest van de skûtsjes in één lijn naar de bovenste boei bij het Stobbegat zeilden.

Douwe Azn. Visser van Grou profiteerde vandaag optimaal van de eerste positie bij de start. De bovenste boei was in een keer te bezeilen en die eerste plaats gaven de Grousters niet meer uit handen. Langweer en Woudsend volgden daarachter. Earnewâld klom op naar de vierde plek en pareerde af en toe een aanval van de Jousters.

Earnewâld deed goede zaken en finishte uiteindelijk als derde

Baint Kramer als adviseur bij schipper Johannes Meeter achterop het Langwarder skûtsje

De Sneker Pan startte vanaf de laatste plaats en dus moesten de Snekers volop in de aanval om naar voren te komen. Daarbij was goed zichtbaar dat Douwe Jzn. Visser telkens zijn eigen route koos. Direct na de onderste boei, voor het terras van Ie-Sicht, draaide het skûtsje vlot richting de vaargeul. Terwijl zijn voorgangers Huizum en Lemmer de boei veel ruimer rondden. Hierdoor wist Sneek een plekje naar voren te komen.

It Doarp Huzum en De Sneker Pan zeilden in de achterhoede

En zo waren vanmiddag nog veel meer mooie duels in de achterhoede en de middenmoot te zien. Aan het begin van de derde route pakte Akkrum twee plaatsen door binnendoor Drachten en Leeuwarden te verschalken. Het was geduldig zoeken naar de wind die vooral in de luwte van de bomen, halverwege de Wide Ie, soms helemaal weg leek te vallen.

Wat misschien een tamme wedstrijd leek te worden, eindigde toch nog in een spannende strijd bij de finishbordjes. Winnaar Douwe Azn. Visser was dan ook niet meteen zeker van zijn overwinning, want ook hij zag dat Langweer gevaarlijk dichtbij was gekomen. Earnewâld pakte in het Grytmansrak de derde plek van Woudsend, dat naar een verdere finishplek moest zeilen. Sneek bleek uiteindelijk ook een geweldige inhaalslag te hebben gemaakt en finishte als tiende. Een goed resultaat vanaf de laatste plek met in het achterhoofd de eerste positie morgen bij Earnewâld.

Douwe Azn. Visser (Grou) was niet meteen zeker van zijn overwinning

Na afloop van de wedstrijd diende Langweer een protest in tegen de wedstrijdcommissie, betreffende de finishvolgorde. De jury verklaarde dit protest niet geldig, aangezien het niet aan de vereisten voldeed.

In het klassement wordt de slechtste wedstrijd afgetrokken, waarbij bij gelijke stand wordt gekeken naar de uitslag van de laatste wedstrijd.