Grou wint op buiig IJsselmeer bij Lemmer

De Grousters wisselen prachtige resultaten af met veertien punten. Na de zege in Woudsend en averij in Elahuizen, smaakte de overwinning in Lemmer wel erg zoet. Heel even lag Leeuwarden op kop, maar Grou nam al snel deze positie over en gaf die ook niet meer uit handen.

Leeuwarden ging de eerste route op kop

Heerenveen zeilde de hele wedstrijd op een tweede plaats en zocht constant de aanval, zonder succes. Concurrenten Joure en Bolsward deden met respectievelijk een achtste en tiende plaats slechte zaken. Bovendien was er een protest van Joure en Drachten.  eindigd na een slechte start als nummer drie en versterkt hiermee de kans op een podiumplaats. De vreugde werd enigszins getemperd doordat de mast in een waterhoosje twee scheurtjes opliep. Diezelfde mast was net gerepareerd.

Het moment waarop de mast van Earnewâld twee scheurtjes oplieposje

Bovenstaande foto met dank aan: Pieter van Savoyen uit Vorden

Joure (links) en Bolsward (midden) zien Heerenveen, de koploper in het klassement, verder uitlopen

De wedstrijd van de commissie Leeuwarden in Lemmer werd een middag vol ups en downs. Het begon bij het palaver al met het bericht van een uur later starten vanwege de verwachte buien. Om drie uur noopte een verwachte windhoos de commissie nog eens tot uitstel voor onbepaalde tijd. Een half uur later klonk eindelijk het startschot. Voor de laatste route ruimde de wind dermate dat de baan zelfs een kwarslag werd verlegd. Een van de onderste boeien kwam pal voor de pier te liggen, zeer tot vreugde van het ondanks de buien talrijke publiek op de pier.

Ondanks de buien was een talrijk publiek aanwezig in Lemmer

Leeuwarden ging de eerste route op kop, maar Jappie Meeter moest in de tweede route Grou en Heerenveen voor laten gaan. Daarachter vormden Leeuwarden, Sneek, Huizum en de Sudwesthoek een tweede groep. Earnewâld voegde zich daarbij door van het achtereind naar voren te zeilen. Ook Langweer zeilde prachtig door van een veertiende naar een zevende plaats op te schuiven. Het gevolg was dat Huizum en Drachten naar de onderste regionen zakten. Het was niet de dag van Dirk Jan Reijenga. Na een slechte start klom hij weliswaar op naar een tiende plaats, maar het kostte moeite.

Doarp Grou wint op buiig IJsselmeer bij Lemmer

De Halve Maen eindigde als veertiende. Invalschipper Ale Zwerver had de kop er waarschijnlijk niet goed bij. Even voor de start kreeg hij te horen dat hij pake was geworden. Zoon en vaste schipper Jacob en zijn vrouw Fardou waren net verblijd met een gezonde dochter. Iris heet ze en ze weegt zes pond.

Het protest van Joure en Drachten eindigde onbeslist. De SWH is in hoger beroep gegaan na de jury uitspraak van dinsdag in Elahuizen.