Grou wint titanenstrijd op de Langwarder Wielen

Windkracht 5 uit het zuidwesten, met uitschieters tot 6, voorspelde opnieuw spektakel. Het werd inderdaad een titanenstrijd, onder andere voorin het wedstrijdveld tussen Douwe Azn. Visser (Grou) en Pieter Ezn. Meeter (Akkrum). “We kwamen mooi uit de start, maar we kregen geen moment rust. Een schitterende wedstrijd”, concludeerde de Grouster schipper, die de meest spannende finish van dit SKS kampioenschap in zijn voordeel wist te beslissen. “Hier waren we wel aan toe.”

Titanenstrijd tussen Akkrum en Grou

De wedstrijd op de Langwarder Wielen is vanwege de ondieptes altijd lastig. Dit jaar was het extra oppassen geblazen, want wegens werkzaamheden waren delen van het wedstrijdwater afgesloten met gele tonnen. De startlijn lag bij de Rijksweg A7 en veel skûtsjes trachtten om onderin over bakboord van start te gaan. Lemmer en Joure raakten vóór de start buiten de startboei en kozen noodgedwongen een andere slag. Heerenveen en d’Halve Maen kwamen in een protestsituatie, waarbij Alco Reijenga direct zijn fout toegaf en de groene vlag hees. Hiermee erkende hij schuld en hoopte hij maximaal 3 extra punten te hoeven bijtellen.

Heerenveen met de groene vlag in het want

Anne Tjerkstra bezig met de rabanden van het Grouster skûtsje

Er lag een mooi kruisrak richting het dorp Langweer. De vele toeschouwers zagen de skûtsjes, soms flink plat op het water, laverend op hen af komen. En dan blijft na zo’n kruisrak altijd weer de vraag: Hoe komt het bij de bovenboei? Welk skûtsje komt er over stuurboord en moet voorrang verlenen aan een skûtsje over bakboord. Er waren geen problemen voor Grou en Akkrum die als eersten om de bovenste ton stuurden. Heerenveen, dat in het kruisrak een extra slag achter de Súdwesthoek moest maken, passeerde op de derde plaats. De Jousters, die bij Terherne nog een mooie derde plaats behaalden, waren als veertiende de hekkensluiters.

Siete Ezn. Meeter (Leeuwarden) in achtervolging op de top drie

In het halfwindse rak, op weg naar de tweede ton, liep de top drie enigszins uit op de achtervolgers aangevoerd door Leeuwarden. Na één route zeilen volgde opnieuw het kruisrak waar de strijd weer losbarstte. Akkrum zette de aanval in op Grou, maar deze verdedigde goed. Zodra Akkrum door de wind ging, deed Grou hetzelfde. Zo bleef de afstand tussen beide skûtsjes nagenoeg gelijk. Daarachter leek Heerenveen dichterbij gekomen, maar er was een extra slagje nodig om de boei te kunnen ronden. Lodewijk Hzn. Meeter (Huizum) pakte twee plekjes ten koste van broer Johannes (Langweer).

Het bleek niet de dag van Jeroen Pietersma (Drachten), die vanaf de negende plaats steeds verder terugzakte en uiteindelijk als laatste de finishlijn passeerde. In het half- en voordewindse rak was weinig tot geen voordeel te behalen. Daar bleven de skûtsjes meestal op gelijke afstand van elkaar. De duels werden écht uitgevochten in het kruisrak. Zo koos Leeuwarden direct bij het ingaan van de derde route voor een stuurboordslag om de boei in de hoop wat naar voren te kunnen komen.

Earnewâld lag op de zevende plaats achter d’Halve Maen en had een opschieter nodig om de bovenboei te halen. Huizum leek met snelheid te kunnen profiteren, maar hield geen rekening met Lemmer dat over bakboord op de ton afkwam. Het gevolg was een kleine botsing tussen ‘de kontjes’ van de skûtsjes, maar de rode vlaggen bleven opgeborgen. Wel moest Huizum hierna weer helemaal op gang komen en verspeelde zo twee plekken.

Ketting van de waterstag van Leeuwarden breekt na aanvaring met d'Halve Maen

Ketting van de waterstag van Leeuwarden breekt na aanvaring met d’Halve Maen

Ook in het vierde kruisrak van de wedstrijd kwamen twee skûtsjes met elkaar in aanraking. In een lange bakboordslag zocht Leeuwarden bij de ‘wal’ ruimte om te draaien en kwam daarbij met de opsteker op het achterdek van d’Halve Maen. Averij aan de ketting van de waterstag bij Leeuwarden, dat op acrobatische wijze nog tijdens de wedstrijd werd gerepareerd. Sneek, Lemmer en Earnewâld schoven door deze situatie naar voren.

De strijd om de tweede plaats tussen Akkrum en Heerenveen

Na anderhalf uur zeilen werd de finishvlag op startkotter de Zevenwolden gehesen. Grou ging met slechts 15 seconden voorsprong op Akkrum op de finish af. Daarachter had ook Heerenveen weer aansluiting gevonden en wist zelfs even voor Akkrum te komen. Maar Pieter Ezn. Meeter liet zich de kop niet gek maken en dacht ‘ik pak jou voor de finish wel weer terug’. En zo gebeurde. Grou finishte als eerste, gevolgd door Akkrum en Heerenveen.

'Hier waren we wel aan toe', aldus Douwe Azn. Visser (Grou)

‘Hier waren we wel aan toe’, aldus Douwe Azn. Visser (Grou)

D’Halve Maen zette ondanks de groene vlag toch het protest tegen Heerenveen door. Dit protest werd toegewezen waardoor Heerenveen 14 punten kreeg.

Foto’s: Martin de Jong