Grousters pakken tweede dagwinst

Regenachtig, licht weer, maar nog altijd voldoende wind om een wedstrijd te kunnen zeilen. Het waren de skûtsjes die kleur gaven aan deze grijze dag op de Fluezen bij Elahuizen. Grou pakte na de eerdere overwinning bij De Veenhoop opnieuw de winst.

De 'rûtebesprekking' in de tent bij Elahuizen

De ‘rûtebesprekking’ in de tent bij Elahuizen

Skûtsjeliefhebbers trotseren de regen

Weerman Piet Paulusma voorspelde dat de wind later op de middag in de kracht zou afnemen. Dat deed de wedstrijdcommissie, na een algehele valse start, doen besluiten om de gele vlag met zwarte stip te hijsen. Voor het eerst in de geschiedenis van het SKS skûtsjesilen werd de ‘Buiten om regel’ van kracht. “Wanneer een skûtsje zich aan de baanzijde van de startlijn bevindt gedurende de laatste minuut voor het startsein, moet hij terugkeren naar de startzijde van de startlijn door over de verlengden van de startlijn te zeilen.”

Voor het eerst in de SKS geschiedenis hangt de gele vlag met zwarte stip op de startkotter

Op de finish werd Joure niet ‘afgeschoten’ en bleek dat het skûtsje binnen die laatste minuut voor de start over de lijn was geweest. Ongeloof bij schipper Dirk Jan Reijenga. Hij besloot dan ook een protest tegen de commissie in te dienen.

De andere skûtsjes gingen voorzichtiger van start en elk koos zijn eigen route. Onderin maakten Sneek en Grou een bakboordslag richting de vaargeul, terwijl bovenin d’Halve Maen, Heerenveen en Akkrum met een stuurboordslag richting de wal zeilden. Alco Reijenga (Heerenveen) maakte deze slag niet helemaal af, maar ging eerder overstag waardoor Earnewâld achterlangs iets moest uitwijken.

De neven Douwe Visser (Grou en Sneek) bleken de gunstigste slag te hebben gekozen en rondden de boventon als eersten. Huizum bleek ook goed van start, kon met een ‘opschieter’ de ton halen en bleef zodoende nog net voor Langweer. Auke de Groot (Súdwesthoek) had minder geluk en raakte de boei waardoor hij deze opnieuw moest ronden. Toch wist hij in het tweede kruisrak de aansluiting weer te vinden en klom de Súdwesthoek op tot de tiende plek en finishte het zelfs als achtste.

Douwe Jzn. Visser (Sneek) met zijn vrouwelijke adviseurs Dinie Visser en Marije Faber

Langweer voor de wind

De wind draaide steeds noordelijker en dus werden ook de boeien versleept om een goede wedstrijdbaan te kunnen behouden. Grou en Sneek streden om de eerste plaats, met in hun kielzog It Doarp Huzum. Aan het einde van de eerste route dacht Berend Mink van d’Halve Maen een klein gaatje bij de onderste ton te zien, maar dat bleek minder groot dan gedacht en dus moest Leeuwarden flink uitwijken. De Leeuwarder schipper, Siete Meeter, haalde de protestvlag tevoorschijn, maar Mink besloot een rondje te draaien en achteraan te sluiten. Klassementsleider Akkrum wist hiervan te profiteren en schoof naar voren. Toch was het niet de dag van Pieter Meeter, want hij finishte op de twaalfde plaats.

De broers Jeroen en Gerhard Pietersma troffen elkaar bij de tweede bovenboei van de tweede route. Drachten had de gunstige slag van Grou gevolgd en kwam met snelheid over stuurboord op de ton af. Earnewâld maakte een heel andere keuze en kon ondanks de bakboordslag niet voor de Drachtsters de ton ronden.

Grou anticipeerde het best op de gewijzigde route, het wist in het laatste kruisrak de koppositie te pakken en gaf deze niet meer uit handen. De Sneker Pan kwam na Joure over de finishlijn, maar hoorde geen finishschot voor de Jousters en leek tweede. Dertien skûtsjes kregen wel een finishschot na de wedstrijd bij Elahuizen. Vervolgens moest de jury in beraad aangaande het protest van Joure.

Ongeloof bij de Jousters; zij finishten als tweede, maar er klonk geen schot

De jury heeft op basis van hoor en wederhoor geoordeeld dat Joure op het moment van het hoornsignaal, bij het strijken van de gele vlag met zwarte stip, niet over de startlijn lag. Het SKS bestuur neemt het advies van de jury over en dat betekent dus dat Joure reglementair is gestart en als tweede in de daguitslag komt te staan.