Heerenveen pakt belangrijke winst op Hegemer Mar

Overleven was hét sleutelwoord op de Hegemer Mar bij Woudsend.
Windkracht 5-6, zelfs toenemend met uitschieters naar 7 deed de wedstrijdcommissie beslissen om de wedstrijd in te korten. Na 35 minuten houwen en keren, waren alle dertien skûtsjes (Leeuwarden viel uit met averij) alweer gefinisht. “Tijdens de start was het allemaal nog goed te doen,” oordeelde winnaar Pieter Brouwer van Heerenveen, “maar daarna werd het overleven.”

Heerenveen pakt belangrijke winst

Schippers en bemanning hadden het vandaag zwaar aan boord van de skûtsjes. Voor de start wapperde de gele vlag bij het Lemster skûtsje, ten teken dat een bemanningslid van boord gehaald moest worden. Peiler Hedzer Bergstra was flauwgevallen tijdens de start en had daarbij dusdanig op z’n schouder gelegen dat hij later ter controle naar het ziekenhuis werd gebracht.

Alle veertien skûtsjes op één lijn

Het was duidelijk dat niemand met dit heftige weer zin had in een valse start en dus bleven de skûtsjes mooi voor de startlijn. Wel drukte aan de hoge kant bij de startkotter ‘Zevenwolden’. Berend Mink van d’Halve Maen maakte een zogenaamde indringstart bij Leeuwarden en raakte daarbij de startboei en het Leeuwarder skûtsje. Ook het skûtsje van Langweer werd daarbij gehinderd en diende een protest in, wat door de jury werd toegewezen.

Woudsend rondt als tweede de boei; Grou draait voor Joure

Joure, Heerenveen en Grou kozen voor een start aan de lage kant en met een lange bakboordslag richting de wal leek dat goed uit te pakken. Ook Woudsend, dat vanuit het midden gestart was, meldde zich als een van de eersten bij de bovenste boei. Heerenveen over stuurboord kon nog net op tijd draaien voor de skûtsjes die over bakboord met hoge snelheid aan kwamen denderen. Grou, ook over stuurboord, probeerde ditzelfde bij Joure dat over bakboord lag. Schipper Dirk Jan Reijenga (Joure) kon een aanvaring niet voorkomen en bij Grou raakten zelfs twee man overboord. Deze werden weer snel door kleine bootjes opgepikt.

Reddingsactie tussen de skûtsjes

Het Lemster skûtsje zonder peiler Hedzer Bergstra

Een duidelijke protestsituatie waarbij Grou teveel risico nam. Dit protest werd echter niet doorgezet tot over de finish. “Vlak voor de finish hadden we even contact,” lichtte Reijenga toe, “en ik had niet zo’n zin om nog een keer naar die jury te moeten. Bovendien raakten we hierdoor niet achter in het veld.” Geluk voor Douwe Visser (Grou) die uiteindelijk als vierde kon eindigen. Inmiddels had Jappie Meeter van Leeuwarden de wedstrijd verlaten met averij aan de overloop.

Hard werken voor fokkenist, voorhouders en peiler op het voordek van het Jouster skûtsje

De revanche van Woudsend, dat afgelopen vrijdag nog door windschiftingen de koppositie verspeelde en als achtste finishte, mag geslaagd worden genoemd. Opnieuw een prachtige start op eigen wedstrijdwater en dit keer wist Ype van der Meulen de knappe tweede plaats vast te houden. In het tweede kruisrak kozen de Woudsenders zelfs voor de aanval. Ze volgden niet zomaar koploper Heerenveen, maar volgden zij hun eigen koers.

Windkracht 6 op de Hegemer Mar

Toch wist het Heerenveenster skûtsje de Gerben van Manen als eerste te finishen en daarmee pakte Pieter Brouwer een belangrijke overwinning en bovendien aansluiting op de Sneker Pan in het klassement. Slechts één volledige route kon worden gezeild en binnen een uur was iedereen weer aan boord van de volgschepen. Kort maar heftig, zo zal deze wedstrijd de boeken in gaan.