Heerenveen sterk op de Fluezen bij Elahuizen

De derde overwinning voor Heerenveen. Daarmee nestelde de koploper zich steviger aan de top van het klassement. Temeer omdat naaste concurrent Joure op de Fluezen bij Elahuizen niet verder kwam dan een zesde plaats. De voorsprong is nu 5 punten. Voor Sneek was het ook feest. Voor het eerst in dit kampioenschap kon bij Sneek de vlag in de mast. De Sneekers waren blij met de tweede plaats. Bolsward eindigde als derde. Drachten finishte als vierde en uit het gejuich aan boord bleek wel dat ze daar tevreden mee waren. Douwe Visser van Grou was minder gelukkig. Na een aanvaring met Woudsend verkozen de Grousters met een kapotte waterstang de kant.

Joure (links) was te vroeg bij de startlijn en moest draaien

Er stond een mooie windkracht vier met zo nu en dan flinke uitschieters. Schitterend zeilweer, vond winnaar Pieter Brouwer. Hij was samen met Drachten, Bolsward, Woudsend en Sneek goed uit de start, maar rondde als eerste de hoge boei. Gedurende de wedstrijd liep Heerenveen steeds verder uit. De hele wedstrijd konden de koplopers vrij zeilen. Drachten ging als tweede om de boei, maar moest in het volgende kruisrak Sneek voor laten gaan. Bolsward botste bij het ronden van de boei op de Sudwesthoek en ook Lemmer en Langweer hadden een aanvaring. Het gevolg was op alle vier de skûtsjes een rood protestvlaggetje in het want.Voor de finish waren de vlaggetjes bij Lemmer en Langweer verdwenen, maar Pieter Meeter en Auke de Groot moesten het verder uitvechten in de protestkamer. In Elahuizen is dat de opkamer van de boerderij van de familie Flapper. Het protest van Bolsward is toegewezen en dat van de Sudwesthoek is afgewezen op grond van artikel 10.1 (bakboord-stuurboord).

Bolsward met een protestvlaggetje in het want

Voor Joure begon de wedstrijd op de Fluezen wat ongelukkig. Dirk Jan Reijenga was iets te vroeg bij de startlijn, moest draaien, achter een paar skûtsjes langs zeilen en had daardoor een minder goede start. Douwe Visser van Sneek was in zijn element. Bolsward dat van de zesde naar de derde plaats was opgeschoven zocht wel de aanval, maar slaagde niet in die opzet. Naarmate de wedstrijd vorderde, groeide de afstand tussen de skûtsjes. Toch werden in de middenmoot en het achtereind leuke duels uigevochten. Eildert Meeter van Huizum moest Jappie Meeter van Leeuwarden weliswaar voor laten gaan, maar verdedigde zijn elfde plaats te vuur en te zwaard. De Halve Maen, waar oud-schipper Ale Zwerver de plaats van zoon Jacob aan het helmhout had overgenomen omdat er een nieuw ‘zwervertje’ op komst was, zeilde constant op een twaalfde plaats. Langweer kon het succes van maandag niet prologeren en bleef dertien, wat Ulbe Brandsma ook probeerde.

Oud-schipper Ale Zwerver verving z'n zoon Jacob aan het helmhout van d'Halve Maen

In de middenmoot vochten Earnewâld, Woudsend, Joure en Lemmer om een zo hoog mogelijke klassering. Zelfs tot op de finish. Joure en Woudsend zeilden kop aan kop na het ronden van de boei op de finsh af. Joure stak Woudsend de loef af en schoof toch nog een plaatsje op.

Earnewâld in de achtervolging op Drachten

De schippers en bemanningen bezorgden het talrijke publiek aan de kant en in bootjes rond het wedstrijdveld een fantastische middag. Het aantal virtuele volgers was 9000 waarvan 47 procent nieuw. De gemiddelde inlogtijd is bijna veertig minuten.

Dankzij de overwinning bij Elahuizen verstevigde Heerenveen de koppositie in het klassement