Heerenveen wint op valreep op kalm water bij De Veenhoop

Van meet af aan lag Gerhard Pietersma met het Earnewâldster skûtsje op kop. Het leek er op dat niets hem de overwinning bij De Veenhoop kon ontgaan. Maar een tactisch sterk zeilend Heerenveen en een protest van Woudsend zorgden voor een andere uitslag.

De schipper stak veruit als eerste van wal in het Grietmansrak. Dat ging volgens Ype van der Meulen van Woudsend niet volgens de regels. De Earnewâldsters zouden hun skûtsje met behulp van een lijn naar de wal naar voren hebben getrokken, zagen de mannen van Woudsend. ,,Dat ferhaal wie foar us helder”, zegt jurylid Jan Warringa.  Pietersma had een tegenprotest in kunnen dienen of getuigen mee moeten nemen.

Walstart bij De Veenhoop

,,Ik haw neat dien. Se kinne it gewoan net hawwe dat wy sa hurd sile. Dit wurdt oarloch”, reageert Pietersma. Hij gaat in hoger beroep tegen de beslissing van de jury en neemt dan getuigen mee.

Wedstrijd bij De Veenhoop

Winnaar Brouwer kreeg van de protesten niets mee. Hij startte een eind verderop als achtste en zeilde al in de eerste route naar de vierde positie. Vooral in het tweede deel van de wedstrijd voer de Gerben van Manen hoger aan de wind dan de voorgangers. Toen Earnewâld en Drachten in de voorlaatste route dichter langs de wal voeren, koos Brouwer juist voor het midden van het vaarwater en de vrijheid.

Vreugde aan boord van de Gerben van Manen

Voor echt rap zeilen was de wind op de Ee maandagmiddag te zwak. Bij gebrek aan een kruisrak vond de strijd vooral plaats bij de tonnen.

De Drachtster skûtsjes presteerden goed op het thuiswater. Albert Visser (Drachten) eindigde na een constante wedstrijd als tweede, debuterend schipper Jacob Zwerver werd met d’Halve Maen knap vierde. Grou kwam beroerd van start, haalde wat concurrenten in maar raakte in de vijfde route een ton. Douwe Visser moest daarom een extra rondje om de boei varen en kwam als laatste over de finish.

Drachten eindigde na een constante wedstrijd als tweede

De jury behandelde nog een tweede protest. Bolsward diende dat in tegen Leeuwarden. Dat protesteerde weer door tegen Joure. ,,Over een regel die vandaag niet van toepassing was”, vertelt schipper Dirk Jan Reijenga. Hij doelt op een aanvullende bepaling van de plaatselijke wedstrijdcommissie. De jury verklaarde dat protest van Jappie Meeter dan ook niet ontvankelijk.

Duizenden mensen keken toe vanaf de wal en vanaf boten. Via internet volgden zo’n zevenduizend bezoekers de wedstrijd.