Heerenveen wint op woelig Sneekermeer

Myn hert sjongt as ik it skûtsjesilen sjoch…

Terherne 16 juli – “As ik in wedstryd lyk as dy fan juster sjoch, dan sjongt myn hert,” met die lyrische woorden sloot wedstrijdleider Jacobus de Vries van de commissie Heerenveen/Terherne gisteren de routebespreking af. Waarschijnlijk zong zijn hart gistermiddag meer van opluchting dat de wedstrijd op het Sneekermeer zonder al te veel brokken was afgelopen.

Een stevige 5 tot 6 met vlagen was de verwachte windsnelheid, na 14.00 uur zou de wind afnemen. Nou, vergeet het maar, de goden van de wind hadden er lol in en bleven stevig doorblazen. Het leverde spectaculaire beelden op, maar ook narrow escapes. Want soms moesten de schoten wel erg snel gevierd worden om de wind uit de zeilen te laten ontsnappen anders zou men omgeslagen zijn. Het water stroomde vaker over de rand van de gangboorden dan uit de kluisgaten.

Wat betreft de winnaar bestond er geen twijfel: voor de derde maal in successie claimde Pieter Brouwer (Heerenveen) de dagtitel. Hij verdrong na het eerste ruimwindse rak Albert Visser (Drachten) van de eerste plaats en stond die vervolgens niet meer af.

Albert was later een verhaal apart al had hij dat verhaal liever niet verteld. In de tweede ronde haalde hij een boei niet goed en nam die vervolgens een eindje mee. (De boei raakte vervolgens van zijn anker.) Drachten moest terug en rondde als 13de de ton in plaats van als zesde.

De schade aan de boei na de aanvaring van Drachten wordt bekeken.

Toen kwam de confrontatie met Joure. Bij de “strandboei” gaf Visser onvoldoende ruimte aan Joure en het kwam tot een aanvaring. Bij Joure ging de fok naar beneden, weer omhoog en tenslotte definitief naar beneden, maar wel kwam er een protestvlag in het want. Beide skûtsjes verlieten de wedstrijd.

De giek van Drachten hangt boven het voordek van Joure. Met vereende krachten wordt geprobeerd het rondhout weg te krijgen. Te zien is dat de fokkeschoot van de fok is losgelagen. (Foto Jikkie Cats/Mid Frieslander)

Dirk Jan Reijenga zette het protest door en Albert Visser, die niet voor de jury verscheen, werd gediskwalificeerd. Reijenga claimde vervolgens een gemiddeld aantal punten aangezien hij met averij (onder andere aan de fok) door schuld van een medezeiler de wedstrijd moest verlaten. En daar moet het SKS-bestuur nog een oordeel over vellen.

Op het water ging de strijd door. Met een Jappie Meeter van Leeuwarden die eindelijk wel eens bij de eerste drie wilde eindigen. Met een Ale Zwerver die de twaalfde plaats bij de eerste ton wel erg magertjes vond (hij werd verdienstelijk vierde). Met een Douwe Visser van Sneek die van 9 naar voren oprukte en met een Gerhard Pietersma die wel erg veel waagde.

Sneek jaagt op Leeuwarden

Dat laatste kwam hem duur te staan. Sneek loerde op Leeuwarden, oftewel de Panne wilde de tweede plaats opeisen. Boord aan boord voeren Visser en Meeter over bakboord naar de boei; Pietersma kwam over stuurboord aan, stuurde Earnewâld voor Sneek en achter Lemmer langs. Nu staat Douwe Visser bepaaldelijk niet bekend als iemand die snel de vlag zet, maar dit werd hem toch te gortig. De jury was het met de Snekers eens en sloot Pietersma uit. De verklaring van Pietersma? Hij had Sneek niet gezien.

De diskwalificatie van Earnewâld betekende dat alle daarna gefinishte schepen een plaatsje opschoven. Woudsend die een constante wedstrijd voer rond de 5de plaats, kreeg die ook in de uitslag toebedeeld. Bolsward wist ook goed vloot te houden op de 6de stek.

Anne Tjerkstra voer wisselvallig. Hij startte goed, lag 8ste bij de eerste ton, zakte af naar 12 en kwam weer terug naar 9. In eerste instantie met de rode vlag in het want, maar die trok hij er voor de finish uit. Het slachtoffer had Auke de Groot kunnen zijn, want die protesteerde gelijktijdig. Ook hij besloot aan boord te blijven en niet het zweetkamertje van de jury op te zoeken.

Bekijk hier de Omrop Fryslân uitzending