Historische winst Huzum bij Langweer

De grote vraag voor vandaag was: Krijgen we een uitslag of niet? Staat er voldoende wind om alle veertien skûtsjes één volledige route te laten zeilen? Want pas dan zou de wedstrijd meetellen voor het SKS kampioenschap. De wedstrijdcommissie besloot een beetje mee te helpen. Een klein beetje wind en dus er werd ook een kleine route uitgelegd. Bovendien werd de start met tien minuten vervroegd. Dit alles resulteerde inderdaad in een geldige uitslag.

Het Huzumer skûtsje had ineens een vlaagje te pakken

De start vond plaats bij het viaduct over de A7 en om deze in één keer goed te laten verlopen, had de commissie de schippers verzocht niet al te gretig te zijn. En dus lagen de skûtsjes met de zwaarden in de grond te wachten op het startschot. Earnewâld koos voor de hoogste startpositie bij het startschip waar ook Leeuwarden, Drachten en Langweer lagen. Het Grouster skûtsje dreef nog vóór het schot over de startlijn en moest als enige skûtsje opnieuw starten. En dat was nog een hele klus, want net als gisteren bij Terherne viel ook ditmaal vlak na de start de wind weg.

Enkele minuten dobberden de skûtsjes op de Langwarder Wielen totdat het Huzumer skûtsje ineens een vlaagje te pakken had en naar voren zeilde. Ook Heerenveen, Joure en Bolsward kregen gang en dus bleek dat de skûtsjes die onderin gestart waren de beste positie hadden gekozen. De bovenste ton, vlak voor Langweer, werd als eerste gerond door Lodewijk Hzn. Meeter van Huizum met een kleine voorsprong op Heerenveen. Op het moment dat Joure als derde om de boei draaide, was Huizum al bij de tweede ton en kon het voordewind op weg naar de laatste ton bij het viaduct.

Bemanningen van Súdwesthoek en Bolsward probeerden met de fokkeloet wat meer wind in de fok te vangen

Het extra slagje dat d’Halve Maen in het eerste kruisrak maakte, pakte niet goed uit en daardoor waren zij als dertiende bij de bovenste boei, nog wel voor Grou die door de valse start op de laatste positie was beland. Na een half uur zeilen had het Huzumer skûtsje één volledige route afgelegd. Daarachter dreef het veld volledig in elkaar. De achtersten kwamen langzaamaan bij de voorste skûtsjes en vooral Heerenveen verspeelde hier flink wat plekjes. Woudsend en Sneek probeerden de gribus te ontwijken en kozen een andere koers om het veld. Grou vond achterin weer aansluiting met de rest van de skûtsjes.

Regerend SKS kampioen Douwe Jzn. Visser (Sneek) finishte als tiende

Voorin slonk de voorsprong van Huzum aangezien de wind weer wegviel. Tijdens deze competitie komt het tot nu toe aan op geduld, zelfbeheersing en concentratie, met daarbij ook de factor geluk. Aan boord van het startschip werd inmiddels de finishvlag gehesen. Na een klein uurtje ‘zeilen’ rondde ook Grou als laatste skûtsje de onderste ton en daardoor telde de wedstrijd officieel mee voor het kampioenschap. Op weg naar de finish gebeurde nog van alles, want de Huzumers die lange tijd op kop hadden gelegen zagen dat Joure steeds dichterbij kwam. Het werd een spannende strijd die op de finishlijn werd beslist door Huzum. Een historische zege die veel emoties losmaakte bij schipper Lodewijk Hzn. Meeter. “Ik kan wel janken,” waren zijn eerste woorden voor Omrop Fryslân radio. “Ik heb er geen woorden voor.”

De vlag ging in top bij het Huzumer skûtsje

Opvallend was bovendien de achtste positie van Grou, met valse start. Heerenveen volgde als negende voor Sneek dat als tiende finishte. Woudsend liet op de finish de laatste plaats voor Lemmer. Morgen zeilen de SKS skûtsjes volgens het nieuwe wedstrijdschema op De Fluezen bij Elahuizen.

(Foto’s: Martin de Jong)