Joure slaat toe in de Lemster baai

Tijdens de eerste wedstrijddag bij Lemmer, georganiseerd door de Leeuwarder commissie, leek De Sneker Pan opnieuw onverslaanbaar. De Snekers wonnen al vier wedstrijden op rij en menigeen sprak over een historische reeks van vijf. Maar schipper Dirk Jan Reijenga (Joure) maakte in het begin van de derde route een formidabele slag en pakte de koppositie over. Daarmee verwees hij Sneek naar de 2e plaats. Berend Mink (d’Halve Maen) verraste op de finishlijn het Earnewâldster skûtsje en eindigde als 3e.

Joure, in het laatste voordewindse rak, loopt uit op Sneek

De eerste start was massaal vals en dus verscheen er een rode bal aan boord van het startschip. Deze werd gevolgd door een gele vlag, doordat de wind wat draaide richting noord. De startprocedure werd afgebroken zodat de wedstrijdcommissie de startlijn kon verleggen. Voor de tweede start lagen de skûtsjes opnieuw mooi verdeeld over de hele lijn en dit keer verliep het zonder problemen.

Tweede start verliep zonder problemen

Sneek maakte een grandioze slag over stuurboord en kon voorlangs bij het Bolswarder skûtsje. Als eerste wist de klassementsleider de bovenboei te rondden en daarmee gaf Douwe Jzn. Visser meteen zijn visitekaartje af. Ook bij licht weer, zoals vandaag bij Lemmer, had het Sneker skûtsje voldoende snelheid om de anderen een slag voor te zijn. Heerenveen leek goed van start maar raakte in een ‘gribus’ van skûtsjes en moest achter Joure, Earnewâld en d’Halve Maen aansluiten.

Vrij snel ontstond ook al een protestsituatie tussen Leeuwarden en Stavoren. Jappie Meeter kwam over bakboord met snelheid op de skûtsjes bij de bovenste ton af en kon een aanvaring tussen zijn Leeuwarder skûtsje en de Súdwesthoek niet voorkomen. Auke de Groot (Stavoren) liet op zijn beurt weten geen ruimte te hebben en hees net als Leeuwarden de protestvlag.

Bolsward en Heerenveen in de achterhoede in het voordewindse rak

De Sneker Pan liep uit op zijn achtervolgers en hoefde geen aanval van de nummer twee in het klassement te verwachten. Bolsward zeilde namelijk lange tijd op de voorlaatste plaats en finishte uiteindelijk als 11e. Opmerkelijk was de prachtige slag van Leeuwarden waarmee zij van de 10e naar de 5e plek zeilde. Doordat de skûtsjes steeds meer aan elkaar gewaagd zijn, waren er ook vandaag flink wat positiewisselingen. Bij de eerste hoge ton in de tweede route raakte Pieter Brouwer (Heerenveen) zijn 6e plaats kwijt. Doordat hij ruimte moest geven aan Lemmer, Woudsend, Stavoren en Drachten rondde de schipper van de Gerben van Manen als 11e de boei.

In de loop van de wedstrijd kwamen steeds meer windschiftingen in de Lemster baai en daardoor bleef de wedstrijdcommissie druk bezig met het optimaliseren van de route. Boeien werden versleept om een mooi kruisrak te kunnen behouden. Dankzij enkele mooie vlaagjes naderde Joure De Sneker Pan en Dirk Jan Reijenga zette de aanval op de koppositie in. Als geboren Lemster kent de schipper van het Jouster skûtsje de baai als zijn broekzak. Na het ronden van de onderste boei koos hij voor zijn eigen koers, een stuurboordslag door het wedstrijdveld, terwijl Sneek een slag richting de Polderdijk en de vaargeul maakte.

Lemster skûtsje omgedoopt tot de ‘Epke'

Lemster skûtsje omgedoopt tot de ‘Epke’

Bij de eerste bovenboei in de derde route bleek Joure de winnende slag te hebben gemaakt. Sneek werd naar de 2e plek verwezen en Joure pakte uiteindelijk de dagwinst. ‘Dat had ik niet gedacht,’ bekende Reijenga na afloop. ‘Maar als we vrije wind hebben kunnen we mooi wegzeilen.’ Richting de finish verspeelde Earnewâld zijn 3e plaats aan d’Halve Maen. Grou finishte als 5e en het Lemster skûtsje, vandaag omgedoopt tot de ‘Epke’, eindigde op eigen water op plaats 6.

Vier skûtsjes (Leeuw, SWH, D en W) passeerden de finishlijn met een protestvlag en dus moest de jury in beraad. Uiteindelijk verloren Stavoren, Woudsend en Lemmer een protest en kregen 14 punten.

Klik hier voor de uitslag als PDF-bestand.