Oeral Thus goed thuis op Langwarder Wielen

,,Gjin foutsjes en gjin pech. Dan slagget it. Super.” Schipper Dirk Jan Reijenga van het Jouster skûtsje de Oeral Thus zeilde foutloos en won op de Langwarder Wielen een spectaculaire skûtsjestrijd.

Het was een spectaculaire skûtsjestrijd

De schippers hadden er zin in, donderdagmiddag. Ze waren zo gedreven dat ze massaal vals startten. De wind waaide stevig uit het noordwesten en ruimde tijdens de wedstrijd behoorlijk. De wedstrijdcommissie moest de boei verslepen om een mooi kruisrak te houden. Dat lukte.

Bij de eerste ton lag Bolsward op kop, gevolgd door Woudsend en Joure. In de tweede route koos Reijenga voor een slag over het midden van het meer en verschalkte zo Woudsend. Ype van der Meulen voer juist langer door richting het dorp.

Een ronde later moest Bolsward eraan geloven. Maar de schepen en de schippers waren aan elkaar gewaagd en Pieter Meeter bleef tot in het laatste kruisrak gevaarlijk voor koploper Reijenga.

De skûtsjes waren aan elkaar gewaagd op de Langwarder Wielen

Pieter Brouwer koos met de Gerben van Manen (Heerenveen) aanvallend voor het avontuur. Hij rukte op van de zesde naar een derde plek. Langweer werd op eigen water laatste. Eildert Meeter van Huizum eindigde als tiende. Earnewâld kwam als zevende om de eerste boei maar belandde na een beroerd voordewindse rak op een twaalfde plek. Gerhard Pietersma maakte de achterstand weer goed en werd achtste.

Schipper Ulbe Brandsma (Langweer) eindigde als laatste op eigen water

De opmars van de Sneker Pan, woensdag vierde, zette donderdag niet door. Douwe Visser moest bij de eerste ton wijken voor schepen die met de zeilen over bakboord voeren en dus voorrang hadden. Wel pakte Visser in de volgende routes steeds een plekje terug. Zijn broer Albert Visser van Drachten voer een constante wedstrijd en kwam als zesde over de finish.

Het Jouster  skûtsje zeilde foutloos en won op de Langwarder Wielen

De spanning in het klassement is heftig. Joure en Heerenveen staan op een gedeelde eerste plek met ieder 9,9 punten. Bolsward volgt met 10,8 punten. Sneek zit daar een eindje achter met 22 punten. ,,De tiid is echt foarby dat ien fierut op kop rint yn it klassemint”, aldus dagwinnaar Reijenga.