Sneek controleert strijd op het IJsselmeer

Op het IJsselmeer bij Stavoren konden de  SKS skûtsjes opnieuw een prachtige wedstrijd zeilen. Vanwege een onweersfront dat over ons land trok werd er een uur later dan normaal gestart. En dat de start van eminent belang is, bleek opnieuw door de gretigheid van de schippers. De eerste start was ongeldig aangezien meer dan drie skûtsjes te vroeg de lijn passeerden. Bij de tweede start stoof de Sneker Pan vanuit het midden naar voren en pakte direct de koppositie. Gedurende de wedstrijd bouwde Douwe Jzn. Visser zijn voorsprong uit en kwam opnieuw als winnaar over de finish. “We hadden een prima start en konden de wedstrijd controleren.”

Sneek controleerde de wedstrijd en pakte de winst

De wedstrijdcommissie was druk bezig met het verslepen van de tonnen

Er stond een gewenste wind, kracht 3 tot 4, en dat zorgde voor een fantastische strijd. De wedstrijdcommissie ‘Zeilvereniging IJsselmeer’ had wel haar handen vol om de route er mooi in te houden. Gedurende de wedstrijd werd regelmatig de positie van de tonnen geoptimaliseerd. In het eerste kruisrak zeilde Sneek met een lange bakboordslag richting de dijk. Hoog aan de wind was de bovenboei daarna met een stuurboordslag te bezeilen. Woudsend volgde op de tweede plaats en wist dit lange tijd vol te houden. Pas in de vierde route zagen ze Bolsward binnenst bij de hoge ton komen en dus finishte de debutantschipper Teake Klaas van der Meulen als derde.

Bolsward kwam binnenst bij Woudsend om de hoge ton

Lemmer vocht zich na een valse start terug in de wedstrijd

Het Lemster skûtsje maakte een valse start, maar vocht zich gedurende de wedstrijd prima terug naar de tiende plaats. Ook Siete Meeter van Leeuwarden startte opnieuw, omdat hij de startlijn aan de verkeerde kant gepasseerd had. Dat betekende dat ook de Leeuwarders vanuit het achterveld naar voren trachtten te komen. Dat leek goed te gaan, want na het derde kruisrak lagen ze al op de elfde positie. Toch zakte het Leeuwarder skûtsje terug naar de dertiende plaats op de finish. De Súdwesthoek zeilde aan kop van de middenmoot en wist die zesde positie lang te behouden. In het derde kruisrak reageerde zij samen met Earnewâld op een manoeuvre van Joure, die gelijk na de onderste ton overstag ging, en dat pakte niet goed uit. Op thuiswater finishte de Súdwesthoek als achtste.

Súdwesthoek zeilde aan kop van de middenmoot

Langweer wisselde tijdens de wedstrijd van fok

Het publiek had vanaf de dijk een mooi overzicht over het hele wedstrijdveld. Daar zag men bijvoorbeeld dat Berend Mink van d’Halve Maen het Huzumer skûtsje raakte en bij de gijpton een extra rondje maakte om zijn fout weer goed te maken. Dat hielp de Huzumers niet om uit het achterveld weg te komen, want zij finishten als veertiende. Een andere protestsituatie speelde zich midden op het IJsselmeer af. Waar kleine rode boeitjes het wedstrijdveld markeren, bleek Bolsward daarbuiten geweest te zijn. Schipper Jaap Zwaga van Langweer had dit gezien en hees de rode protestvlag. Vlak voor de finish erkende Pieter Meeter van Bolsward met het hijsen van de groene vlag zijn fout en dat betekende dat hij in eerste instantie drie niet aftrekbare punten accepteerde.

Desondanks zette Zwaga het protest door. “Bolsward had er zwaar voordeel van,” volgens de schipper van Langweer. “Ik ben normaal wel schappelijk, maar nu even niet.” Het protest werd voorgelegd aan de jury en zij besloten het toe te wijzen. Dat betekent dat Bolsward vandaag maximaal veertien punten uit het protest krijgt. De skûtsjes die na Bolsward finishten, schoven allemaal een plekje omhoog in de dagklassering. De Snekers waren inmiddels al volop in het feest. Zij vierden hun dubbelslag tijdens deze competitie.  Na 2011 en 2012 was dit tevens hun derde overwinning op rij bij Stavoren. Maandag zeilen de skûtsjes op de Hegemer Mar bij Woudsend.

(Foto’s: Martin de Jong)