Sneek wint ‘lastige’ wedstrijd op De Fluezen

Op de drukste dag van het jaar in Elahuizen had de wedstrijdcommissie alles prima voor elkaar. Klokslag twee uur lagen de dertien skûtsjes startklaar op De Fluezen, maar de wind was nergens te bekennen. En dus volgde uitstel van de wedstrijd. De wind bleek gekrompen van noordoost naar west en daardoor moest ook de wedstrijdbaan worden verlegd. Ondanks deze wisselende omstandigheden wist Douwe Jzn. Visser zijn tweede dagoverwinning met De Sneker Pan te behalen. “Leuk, maar ik heb er hoofdpijn van”, vertelde de schipper. “Als die wind zo onzeker is, word je zelf ook onzeker. Maar dit geeft de burger weer moed. Bêst genôch!”

Het winnende team van De Sneker Pan

Vlak voor de start wisselde klassementsleider Akkrum nog snel de fok. De witte vlag op het startschip gaf aan dat de wedstrijd voor onbepaalde tijd werd uitgesteld. In eerste instantie vanwege het gebrek aan wind en later werd de wind die een beetje opzette ook nog variabel. Geduld dus aan boord van de skûtsjes en langs de wal bij Elahuizen. Om drie uur klonk het 10-minutenschot en kon de wedstrijd alsnog van start.

Overleg op de startkotter over de te volgen startprocedure

Akkrum, Woudsend en d’Halve Maen kozen een positie onderin de startlijn, terwijl Lemmer en Heerenveen bovenin bij het startschip startten. De skûtsjes zeilden een mooi kruisrak richting de eerste bovenste ton. Het is altijd lastig te zien welk skûtsje nu de gunstigste start heeft gemaakt, maar dat wordt altijd duidelijk bij het ronden van de boei. Pieter Ezn. Meeter (Akkrum) nam net als op de Langwarder Wielen direct de leiding, verrassend gevolgd door Teake Klaas van der Meulen (Woudsend).

Pieter Ezn. Meeter (Akkrum) nog als eerste om de bovenste ton

Earnewâld en Heerenveen kozen na de boeironding voor een andere koers in het voordewindse rak. De top vier dreef wat naar elkaar toe en Woudsend pakte de leiding over van Akkrum, dat op dat moment de schade nog wist te beperken doordat Earnewâld ruimte bij de boei liet. Maar in het volgende kruisrak ging het alsnog mis voor Akkrum. Als een van de weinige skûtsjes koos het voor een lange bakboordslag en kwam vervolgens over stuurboord op de boventon af. Daar moest de klassementsleider wijken voor skûtsjes over bakboord en verspeelde het in één rak drie plaatsen.

Woudsend aan de leiding in de wedstrijd op De Fluezen

Bij het ingaan van de tweede route zette De Sneker Pan de aanval in op Woudsend en bij de boei kon de regerend kampioen de leiding overnemen. Daarachter volgden d’Halve Maen en Huizum, die opnieuw een fantastische wedstrijd zeilden. De top drie van het klassement had vandaag een mindere dag. Akkrum lag even tiende en finishte uiteindelijk als negende. Grou kwam ook niet uit de onderste helft van de vloot en finishte als zevende. De Lemsters kropen vanaf de laatste plaats in de tweede route naar voren en eindigden als achtste.

Een mindere dag voor de top drie - onder wie Albert Jzn. Visser (Lemmer) - van het klassement

Een mindere dag voor de top drie – onder wie Albert Jzn. Visser (Lemmer) – van het klassement

Heerenveen rondt de boei voor het publiek bij Elahuizen

De skûtsjes kwamen steeds verder uit elkaar te liggen. Terwijl koploper Sneek in het ene voordewindse rak zeilde, zeilde hekkensluiter Langweer in het andere. Op de finish scheelde het maar liefst twaalf minuten. Johannes Hzn. Meeter (Huizum) was inmiddels opgestoomd naar de derde plaats en zette de aanval in op Woudsend. Maar op datzelfde moment kreeg Teake Klaas van der Meulen een gunstige vlaag en kwam hij zelfs weer in de buurt van de koploper. In plaats van verdedigen kon hij in de aanval.

Sneek, Woudsend en Huizum leiden de wedstrijd

Woudsend dik tevreden met de tweede plaats

Sneek wist toch als eerste de bovenboei te ronden en liep vervolgens richting de finish weer iets uit. Woudsend was dik tevreden met de tweede plaats. Een mooie opsteker voor het Woudsender team. De derde plek voor Huizum betekende opnieuw de vlag in top. Súdwesthoek leek een constante wedstrijd te zeilen, maar verspeelde in het laatste rak nog drie plaatsen en finishte uiteindelijk als elfde, vóór Leeuwarden en Langweer.

Jaap Lzn. Zwaga (Langweer) kwam met de protestvlag over de finish. Dit betrof een situatie met Akkrum vanwege niet vrijvaren in een aanvaringsgebied. Dit protest werd toegewezen en dus dertien punten voor Akkrum.

Douwe Jzn. Visser (Sneek) en pakesizzer Douwe nemen de 1e prijs - Oranjekoek - in ontvangst

Douwe Jzn. Visser (Sneek) en pakesizzer Douwe nemen de 1e prijs – Oranjekoek – in ontvangst (Foto: SKS)