Sneek wint skûtsjespektakel op de Hegemer Mar

Schippers en bemanningen moesten flink aan de bak tijdens de wedstrijd op de Hegemer Mar bij Woudsend. Reven in het zeil, dikke windvlagen, rode protestvlaggen en flink spektakel bij het ronden van de tonnen. Beelden die we tijdens de eerste week van dit SKS kampioenschap nog niet hadden gezien. De winnaar was wel een bekende, want de Sneker Pan pakte met overmacht haar derde overwinning op rij.

Fokkenist Jappie Visser en voorhouder Sven Tuinstra op de Sneker Pan

Het venijn zat dit keer al vroeg in de wedstrijd, want na een prachtig kruisrak gebeurde iets wat nog niet eerder was vertoond. Drachten en Heerenveen kwamen beiden over bakboord op de ton af. Drachten kreeg volgens eigen zeggen te weinig ruimte van Heerenveen en het skûtsje leek vervolgens om te gaan. Maar doordat Heerenveen er vlak naast lag, viel het skûtsje van Drachten met het zeil op het voordek van de Gerben van Manen tegen de voorstag aan en kwam het weer overeind. Drachten moest vervolgens met averij de wedstrijd verlaten.

De Sneker Pan ging op dat moment, net als de voorgaande twee wedstrijddagen, al fier op kop. Er werd een zandloper gezeild en dat betekende twee kruisrakken en twee voordewindse rakken. En vooral in die kruisrakken werd een mooie strijd gestreden. Het was genieten voor het publiek aan de Indyk. Op het moment dat de skûtsjes op de hoge tonnen afkwamen, maakten bakboord-stuurboordsituaties het verschil.

Peiler Ruben van der Pol (Joure) hield het vandaag niet droog

Aan het begin van de tweede route deed Joure een aanval op de derde plek van Lemmer. Maar terwijl Joure in een stuurboordslag op de ton af voer, kwam Súdwesthoek over bakboord. Dat betekende dat Dirk Jan Reijenga zijn Oeral Thús omhoog tegen de wind in moest opsturen om ruimte te geven. Daardoor kon Lemmer haar derde plaats behouden. Langweer dat over bakboord aankwam, leek ook te kunnen profiteren, maar Súdwesthoek en Joure konden nog net op tijd voorlangs om de boei te ronden.

Schipper Douwe Jzn. Visser (Sneek) zag zijn voorsprong groter worden

De Bolswarders waren blij met hun tweede plaats

Douwe Azn. Visser van Grou verliet na een protestsituatie met Earnewâld net als zijn neef Albert het wedstrijdveld. Sneek breidde in de tussentijd de voorsprong uit en Bolsward consolideerde de tweede plaats. Ook de Lemsters bleven voorin zeilen. Langweer zakte van een vierde positie helemaal terug en finishte als elfde. Joure, Heerenveen en Earnewâld finishten met een rode vlag in het want. Verder meldde ook Drachten zich bij de jury naar aanleiding van de situatie met Heerenveen en zo werd het nog een drukke middag in MFC de Driuwpôlle in Woudsend.

Het protest van Drachten tegen Heerenveen ging om te weinig ruimte bij de boei en werd toegewezen. Het protest van Heerenveen tegen Drachten i.v.m. een andere situatie, niet de juiste koers houden, werd onjuist onderbouwd en derhalve afgewezen. Earnewâld won op basis van ‘loef wijkt voor lij’ het protest tegen Grou en ook het protest van Joure tegen Grou, i.v.m. bakboord-stuurboord, werd toegewezen. Heerenveen en Grou kregen veertien punten en Drachten een gemiddelde van alle wedstrijden.

De Snekers konden zich allang weer voorbereiden op de wedstrijden van morgen. “Het begint nog op topsport te lijken,” aldus Douwe Jzn. Visser bij Omrop Fryslân radio. “We moeten maar goed eten en vroeg op bed. En als de wind zo blijft morgen maar wel een reefje erin, anders houden we het niet vol.” Woudsend dat als laatste finishte krijgt morgen nog twee nieuwe kansen om het ‘thuisvoordeel’ te laten gelden.

Woudsend finishte als laatste en krijgt morgen herkansing voor 'thuisvoordeel'

Woudsend finishte als laatste en krijgt morgen herkansing voor ’thuisvoordeel’

Helaas was het voor de fans van Earnewâld vandaag niet mogelijk om hun skûtsje tijdens deze spannende strijd live te volgen, aangezien verzuimd was de tracker te plaatsen.

(Foto’s: Martin de Jong)