Sneker revanche op Langwarder Wielen

Na het debacle met averij op de Snitser Mar bij Terherne liet De Sneker Pan zich vandaag van zijn beste kant zien. In een prachtige wedstrijd op de Langwarder Wielen kreeg Douwe Jzn. Visser zijn revanche. Broer Albert maakte het feest compleet en eindigde met het Drachtster skûtsje op de 2e plaats. Bolsward deed met een 3e plek prima zaken voor het klassement.

Revanche voor De Sneker Pan

Een matige tot vrij krachtige wind, kracht 4 of 5, zorgde voor een spectaculaire wedstrijd op het ondiepe water bij Langweer. De start lag onderin bij het viaduct over de snelweg A7. Ook vandaag waren de schippers te gretig om aan de wedstrijd te beginnen wat leidde tot een algehele valse start. Bij de tweede start passeerden Joure en Lemmer te vroeg de startlijn. Dat betekende dat zij tussen de andere skûtsjes door, zonder hen te hinderen, terug moesten om opnieuw van start te gaan.

Prima start voor Drachten

Het Drachtster skûtsje kende een ‘superstart’, aldus schipper Albert Visser. ‘Die start is het allerbelangrijkste.’ Na het eerste kruisrak rondde Drachten als koploper de boventon, gevolgd door Bolsward en Stavoren. Klassementsleider Earnewâld was na een slechte start in het achterveld beland, waar ook Heerenveen en Grou net als gisteren aan een inhaalrace begonnen.

Grou en Heerenveen ronden de boventon

In één halfwindse slag zeilden de skûtsjes naar de tweede boei om vervolgens voordewind richting de onderste ton te varen. Daarna volgde het kruisrak waarin zich het spektakel afspeelde. Af en toe lagen de schepen zo scheef, dat snel de schoten moesten worden losgelaten. Een prachtig gezicht die skûtsjes ‘op één oor’, maar niet goed voor de snelheid. Douwe Jzn. Visser (Sneek) pakte in dit kruisrak een aantal plekken en kwam zo dichterbij de nummers 1 en 2, Drachten en Bolsward.

Pech voor schipper Auke de Groot van de Súdwesthoek, want na een prima start moest hij met een afgebroken zeilschootblok de wedstrijd verlaten. Na het tweede kruisrak werd het opnieuw spannend bij de bovenboei. Sneek zorgde dit keer dat het over bakboord richting de ton kon zeilen en pakte de koppositie van Drachten over. Daarachter wist ook Berend Mink (d’Halve Maen) dichterbij Bolsward te komen en barstte er een prachtige strijd om de tweede plaats los.

Op het moment dat Leeuwarden en Lemmer bij de bovenste ton vochten om plek 10, sloeg voor Langweer het noodlot toe. Na nog geen uur zeilen ging het skûtsje op eigen water om. Gelukkig was de bemanning snel gered en had het skûtsje zelf ook niet veel schade opgelopen. ‘Gegokt en verloren,’ was de conclusie van schipper Jaap Zwaga. ‘We hadden teveel zeil. Toen het wat meer begon te waaien was het skûtsje al niet te hanteren. Kan gebeuren,’ besloot hij het interview met Sippy Tigchelaar van Omrop Fryslân radio.

Langweer sloeg om op eigen water

Intussen ging de wedstrijd verder met 12 skûtsjes. De Sneker Pan ging er op kop snel vandoor en Drachten bleek nog lang niet vrij van Bolsward en d’Halve Maen. Berend Mink probeerde elk kruisrak zijn eigen koers te varen, maar Pieter Meeter (Bolsward) hield hem goed in de gaten. Ondertussen probeerden de Bolswarders ook nog de 2e plaats te veroveren. Uiteindelijk slaagde Albert Visser erin om zijn 2e plek te behouden en kon de vlag in top. ‘Hier waren we wel aan toe. Maar die akelige broer van mij was niet te houden,’ sprak de Drachtster schipper, doelend op de overwinning van Sneek.

Een emotionele Douwe Visser was compleet ondersteboven van de dagwinst. ‘In relatie met gister is dit wel heel mooi. Een prachtige beloning.’ Bolsward eindigde als 3e, net voor d’Halve Maen. Grou wist na een matige start als 5e te finishen, maar kreeg als gevolg van een protest 14 punten. In een bakboord-stuurboord situatie protesteerde Huizum tegen Earnewâld en deze laatste protesteerde door richting Grou.

Klik hier voor de uitslag als PDF-bestand.