Tweede dagoverwinning voor het Grouster skûtsje

Het IJsselmeer bij Stavoren was vandaag het strijdtoneel van de SKS skûtsjes. De omstandigheden, windkracht 4 tot 5 vanuit het westen en een flinke golfslag, waren een wereld van verschil met de wedstrijd op De Fluezen. Douwe Azn. Visser (Grou) bleek hier geen enkel probleem mee te hebben en behaalde zijn tweede dagoverwinning. “Super! Genieten”, klonk hij enthousiast. “Die gate-baan beviel ons prima. Als wedstrijdzeiler is dit de mooiste baan om te zeilen.”

Het Grouster skûtsje met een prima start onderin

De wedstrijdcommissie gaf tijdens de routebesprekking in De Kaap al aan dat in plaats van de bekende zandloperroute mogelijk een gate-baan zou worden gezeild. Na de start voor het publiek op de IJsselmeerdijk zeilden de skûtsjes een lang kruisrak naar de boventon. Vervolgens rondden zij een extra boei, de zogenaamde ‘spreader’ en daarna volgde het voordewindserak. Onderin de wedstrijdbaan hadden de schippers de keuze voor het ronden van een stuurboord- of een bakboordboei; de zogenaamde gate.

Skûtsjes voor de wind op weg naar de gate

Ook volop publiek op de strekdam

Het Grouster skûtsje had een prima start en meldde zich als eerste bij de bovenboei. Gevolgd door Heerenveen, dat het hele kampioenschap al vrij constant voorin meezeilt. Auke de Groot (Súdwesthoek) kende ook een goede start op zijn thuiswater. D’Halve Maen startte net iets te vroeg en moest opnieuw over de startlijn. Daar lag ook nog Woudsend dat flinke problemen kende om de wedstrijd te beginnen.

De golfslag op het IJsselmeer zorgde ervoor dat de skûtsjes met lange slagen door het kruisrak zeilden. Wanneer je te vaak overstag gaat op dit water krijgt het skûtsje het nog zwaarder te verduren. Datzelfde geldt natuurlijk voor schipper en bemanning die met deze omstandigheden flink aan de bak moeten. Douwe Azn. Visser (Grou) liep steeds verder uit op de nummer twee Heerenveen.

Na zo’n twintig minuten werden op het Langwarder skûtsje de zeilen gestreken. Later bleek dat het een ‘statement’ betrof en dat zij zich terugtrokken uit de wedstrijd. De overige skûtsjes vervolgden de strijd. De nummers een en twee, Grou en Heerenveen, leken onbedreigd te zeilen, maar daarachter was de strijd nog lang niet beslist. Het Lemster skûtsje begon het tweede kruisrak met een andere koers en dat bracht hen op de derde plek. Huizum en Stavoren volgden als vierde en vijfde.

De strijd om de derde plek tussen Lemmer, Huizum en Súdwesthoek

Akkrum, dat op 0,1 punt nog altijd klassementsleider was, zag naaste concurrent Grou goede zaken doen. Zelf miste het skûtsje de slag naar voren en finishte als zevende achter Sneek. Willem Uzn. Zwaga (Leeuwarden) moest bij de eerste boventon nog een extra rondje maken doordat zijn skûtsje de boei raakte, maar klom vervolgens uit de dubbele cijfers naar een negende plaats op de finish; achter Earnewâld dat achtste werd.

Grou en Heerenveen aan de leiding in de wedstrijd

Het jonge team van Heerenveen oogstte deze wedstrijd niets dan lof. Schipper Sytze Brouwer mag, dankzij de tweede plaats achter Grou, zijn eerste punten voor het Vleugelklassement bijschrijven. Ook bij Auke de Groot (Stavoren) kon de vlag in top. Goede slagen in het laatste lange kruisrak brachten zijn skûtsje naar de derde plaats. Een prima prestatie voor eigen publiek dat door de schipper met een ereronde bedankt werd voor hun komst en steun! Lemmer volgde als vierde en ook Huizum deed met een vijfde plaats weer voorin mee.

Morgen hebben schippers en bemanningen een rustdag. Maandag volgt de wedstrijd bij Woudsend.

Foto’s: Fotopersburo Martin de Jong