Tweede dagwinst voor Earnewâld

Een massale valse start, averij voor De Sneker Pan, wapperende protestvlaggen en wederom feest aan boord van de Twee Gebroeders uit Earnewâld. Gerhard Pietersma en zijn bemanning pakten op de Snitser Mar bij Terherne hun tweede dagwinst van dit SKS kampioenschap en gaan daarmee aan de leiding in het tussenklassement.

Onderin bij de start was het een drukte van belang

Het waren prachtige zeilomstandigheden op het ruime wedstrijdwater bij Terherne. De skûtsjes waren al vroeg op het water om de route te verkennen en om de laatste puntjes op de i te zetten. Onderin bij de start was het een drukte van belang. Iedereen was gretig om als eerste de startlijn te passeren en dat resulteerde in een massale valse start. Bij het door de wind gaan werd de opsteker van De Sneker Pan ernstig beschadigd en dat betekende einde wedstrijd voor Douwe Jzn. Visser. ‘Waardeloos,’ oordeelde de teleurgestelde schipper. ‘We hadden mooie wind, een mooie wedstrijd en dan gebeurt je dit.’

Zonder Sneek maakten de 13 overgebleven skûtsjes zich op voor een tweede start. Opnieuw drukte bij de lage kant van de startlijn. Joure en Langweer startten te vroeg en moesten dus terug om opnieuw van start te gaan. Dat gaf klassementsleider Dirk Jan Reijenga (Joure) direct een achterstand in de wedstrijd. Woudsend en d’Halve Maen kozen voor een hoge start langs het startschip en dit bleek een goede keuze. Zij rondden de eerste bovenste boei op de 4e en 5e plaats.

Hard werken aan boord van het Lemster skûtsje

Lemmer pakte in eerste instantie de leiding, maar werd meteen al op de hielen gezeten door Earnewâld en Bolsward. In het tweede kruisrak zocht Berend Mink met d’Halve Maen de vrijheid en probeerde met een prachtige slag over bakboord bij de boei te komen. Maar doordat het skûtsje te laag uitkwam, moest het ruimte maken en kon het geen plaatsen pakken. Earnewâld wist wel goed hoogte te houden en rondde vlak achter Lemmer de tweede bovenste ton om vervolgens in het voordewindse rak de leiding over te nemen.

Harmen Brouwer op de uitkijk bij Heerenveen

Joure maakte een indrukwekkende opmars vanuit de achterhoede en zeilde van de 14e naar de 6e plek. Terwijl de kampioensskûtsjes van Heerenveen en Grou maar niet uit dat achterveld weg wisten te komen. Zo duelleerde Douwe Azn. Visser (Grou) met het Leeuwarder skûtsje en was Heerenveen in een strijd met de Súdwesthoek verwikkeld. Duels die zich tijdens voorgaande kampioenschappen niet vaak achterin de vloot afspeelden.

Earnewâld snelde onbedreigd over de Snitser Mar

Terwijl de wind iets draaide en daardoor de kruisrakken wat eenvoudiger te bezeilen waren, snelde Earnewâld onbedreigd over het water van de Snitser Mar op weg naar de finish. De Jousters probeerden in het laatste deel nog een slag te slaan, maar moesten uiteindelijk genoegen nemen met een 6e plaats. Tijdens die laatste route veranderde er maar weinig aan de volgorde in het wedstrijdveld.

Bolsward finishte als 2e, Lemmer werd 3e met een protestvlag (tegen SWH). Zij waren niet de enige, want ook Joure (tegen G), Stavoren en Grou (tegen L) kwamen met een protestvlag over de finish. Ook Sneek meldde zich bij de jury met een protest tegen Heerenveen. Dit in verband met een aanvaring bij de eerste start, waarbij Sneek door toedoen van Heerenveen het Leeuwarder skûtsje raakte en schade opliep. Heerenveen had niet terug- of doorgeprotesteerd. De uitspraak van de jury liet lange tijd op zich wachten. Uiteindelijk kreeg Heerenveen 14 strafpunten. Sneek zal voor deze wedstrijd een gemiddeld aantal punten van de andere wedstrijden krijgen. De overige vier protesten werden, vanwege tegenstrijdige verklaringen en niet overtuigende getuigenverklaringen, afgewezen.

Klik hier voor de uitslag als PDF-bestand.