Vreemdste wedstrijd sinds jaren

Bekijk hier de Omrop Fryslân uitzending

Lemmer (commissie Leeuwarden) 1 augustus 2007 – Wedstrijdzeilen doe je door het benutten van de krachten van wind en water, leerden we vroeger. Maar er werd niet bij gezegd hoe sterk die krachten moesten zijn.

Als er geen wind staat, kun je geen wedstrijd houden en als het te hard waait, is dat ook onmogelijk. Daar tussen kan van alles. Niet dat het vandaag bij Lemmer te hard woei op de Leeuwarder dag, maar wel dat er op een bepaald moment geen wind stond, maar toen was er al meer dan een ronde gevaren. (Na een volledige ronde telt de wedstrijd mee voor het klassement.)

Moet je dan de wedstrijd staken? Dergelijke discussies zullen zeker op het startschip gevoerd
zijn, maar gelukkig nam de wedstrijdleiding het besluit om op de gewone plaats, na een kort kruisrakje, te finishen. Geen paniek. Er komt wel wat wind en anders drijven ze de wedstrijd wel uit. Ook met weinig of geen wind kun je wedstrijdzeilen.

En dat er dan een heel vreemde uitslag uit de bus komt, moet je maar voor lief nemen. Drie outsiders konden na afloop de vlag hijsen: Gerhard Pietersma (Earnewâld), Dirk Jan Reijenga (Joure) en … Lodewijk Meeter (Huizum), die vanmiddag bewees ten onrechte de bijnaam de veertiende te dragen.

Voor hetzelfde geld had echter Ale Zwerver op zijn thuiswater zijn tweede overwinning van dit seizoen kunnen bijschrijven, of had Pieter Meeter voor het eerst in zijn nog korte carrière morgenavond in het centrum van Lemmer op de hoogste tree van het ereschavot kunnen staan. Maar dat ging niet door.

In eerste instantie leek alles volgens het bekende stramien te verlopen. De Halve Maen had de beste start, Lemmer en Joure volgden, samen met Heerenveen en Grou. Van de favorieten zat alleen Sneek in de verkeerde slag en Visser kwam als negende door. Na een ronde lag Heerenveen al derde en was Sneek naar de zevende plaats opgestoomd.

Tot zover ging alles volgens de scenario’s, maar toen ging de wind heel vreemd doen. De schepen die het midden van het IJsselmeer opzochten, kregen hem verkeerd. En wie langs de polderdijk zeilde en vervolgens overstak naar de boei bij het gemaal, kreeg hem prima. Daar profiteerde Pieter Meeter van. Hij kwam van de twaalfde plaats naar voren en wist zowaar Ale Zwerver bij de boei te verschalken.

Vervolgens viel de wind weg, dat gold voor iedereen behalve voor Lodewijk Meeter en Meindert de Groot die eerst mijlenver achter lagen en nu op dezelfde wijze als Pieter op de ton afkwamen en prompt de vierde (achter de Halve Maen) en zesde positie (achter Leeuwarden) in namen.

Het dreef allemaal naar elkaar toe en naar de boei bij het strand. Iedereen dacht terug aan die legendarische uitspraak van Lodewijk Meeter zaliger bij de invoering van de zomertijd. “We moatte earder startte, want om fjouwer oere fret de sinne de wyn op.” En het gebeurde om dat tijdstip heen dat de wind wegviel.

De schippers waren de kluts kwijt, sommigen gingen voor de wind laveren, Bolsward kwam tussen Grou en Drachten terecht, anderen lagen volledig stil.

Maar één schipper hield het hoofd koel. Gerhard Pietersma zag het water bij de pier rimpelen en liet zijn Earnewâldster skûtsje daar naar toe drijven. Als eerste pikte hij de wind op, gevolgd door Joure, maar toen hij de laatste boei voor de finish was gepasseerd, kon Reijenga hem niet meer inhalen.

Huizum knokte met Grou om de derde plaats. Het verschil aan de meet was nog geen meter. Maar de vreugde aan boord bij Lodewijk Meeter was groot. Met de vuist omhoog nam Lodewijk de felicitaties in ontvangst, zijn seizoen kan niet meer stuk.

Heerenveen kwam als vijfde over de lijn, maar Brouwer was niet blij want door dit resultaat werd het gat met koploper Sneek alleen maar groter. Sneek bezeilde met een tiende plaats namelijk zijn slechtste wedstrijd. Het puntentotaal van de Panne nam daardoor maar met vier toe.

Lemmer was dus de grote verliezer van deze wedstrijd. Omdat Zwerver al veertien punten af moest trekken als slechtste wedstrijd, had hij niets over. De twaalf die hij nu bijschreef, lieten hem in een keer van de tweede naar de vijfde plaats in het klassement duikelen.

Morgen heeft hij weer een kans om bij de eerste drie te komen. Een kans en geen twee, want de schippers kozen niet unaniem voor een tweede wedstrijd als inhaalmogelijkheid. Unanimiteit was door het SKS-bestuur geëist, in verband met de consequenties die er aan een extra race kleven. Dus wordt er op de Lemster dag gewoon om twee uur in de Baai van Lemmer gestart.

Alles ligt “foar dea” bij de een na laatste boei van de wedstrijd.

Earnewâld passeert als eerste de finish. De vreugde is groot

Pieter Meeter peinst naast het roer. Waar blijft de wind?