Wedstrijd De Veenhoop afgelast

“Geen wind, geen wedstrijd,” dat waren de veelzeggende woorden van de wedstrijdcommissie. Slechts 55 minuten voeren, of misschien beter gezegd dreven, de skûtsjes op de Wide Ie bij De Veenhoop toen er drie schoten klonken. De wedstrijd werd afgelast.

Traditionele walstart in het Grytmansrak

Hoewel de vooruitzichten op wind niet al te best waren, gingen de skûtsjes om tien minuten over twee hoopvol van start. De traditionele walstart in het Grytmansrak werd door vele skûtsjesliefhebbers gadegeslagen. Aan boord van de veertien skûtsjes werd met man en macht gewerkt om het grootzeil zo snel mogelijk omhoog te krijgen. Drachten, die op de eerste startpositie lag, wist de anderen achter zich te houden en zeilde als eerste richting de bovenste boei bij Stobbehoek.

Gebrek aan wind op de Wide Ie

Na twintig minuten was het schipper Albert Visser (D) die z’n skûtsje kundig om de ton rondde gevolgd door d’Halve Maen en Súdwesthoek. Waar het eerst leek dat de ton in één keer aangevaren kon worden, bleek het toch nodig enkele slagen te maken. Het gebrek aan wind maakte het haast onmogelijk om te sturen en dus zagen we de meeste skûtsjes drijvend de ton passeren. Het duurde maar liefst veertig minuten vanaf de start voordat de laatste skûtsjes, Earnewâld en Huizum, ook richting de onderste boei konden.

Skûtsjes die de hoge wal aanhielden, kregen een klein beetje profijt van enkele windvlaagjes. Sneek, gestart vanaf de veertiende positie, leek zelfs een privé-vlaagje te krijgen en schoof maar liefst zes plaatsen naar voren. Geluk speelde een grote rol op het smalle water bij De Veenhoop. Berend Mink kon z’n lichte skûtsje d’Halve Maen continue laten varen en wist koploper Drachten in te halen. De vele toeschouwers, genietend van de zon, op het terras bij Ie-Sicht zagen Mink als eerste om de onderste boei gaan. De wedstrijd was toen al drie kwartier aan de gang.

Wedstrijd wordt afgelast

Koploper Berend Mink (d'Halve Maen) had na afloop wel begrip voor de afgelasting

Op het moment dat Lemmer als vijfde de boei bij Ie-Sicht rondde, klonken er drie schoten en dus werd de wedstrijd afgelast. “Jammer natuurlijk,” klonk Berend Mink nuchter na afloop, “maar ik kan wel begrijpen dat de wedstrijdcommissie deze beslissing heeft genomen.” Er was lange tijd hoop op wind, maar de wind bleek op.

Ook Earnewâld liet het grootzeil zakken

De schippers, bemanningen en de hele volgvloot offeren hun vrije vrijdag op om deze wedstrijd van De Veenhoop in te kunnen halen. Komende vrijdag, 5 augustus, zal op het Hegemer Mar bij Woudsend om 14.00 uur gestart worden.