Grou wint op Langwarder Wielen

Vier wedstrijden gezeild, vier winnaars. Zou daar na de wedstrijd op de Langwarder Wielen een vijfde bij komen? Douwe Azn Visser (Grou) had heel andere plannen, want hij ging voor zijn tweede dagwinst van dit SKS-kampioenschap. Na twee algehele valse starts waren de Grousters na de derde start van de middag meteen goed vertrokken. Nadat zij bij de onderwindse ton de koppositie pakten, gaven zij deze niet meer uit handen. “Geweldig”, klonk de Grouster schipper na afloop tevreden. “Het schip liep goed en we konden meteen een gat maken. Op het laatst nog even opletten op Sneek, maar heerlijk deze overwinning!”

SKS Langweer 2022

Tijdens de rûtebesprekking in café De Drie Zwaantjes spraken wedstrijdleider Jan IJben en de schippers met elkaar af dat afhankelijk van de wind de westbaan of de op-en-delbaan, bij noordwesten wind, gezeild zou gaan worden. De wind, ’s ochtends nog kracht 2, zou later toenemen tot 3-4. Het werd uiteindelijk baan F, de westbaan, een driehoeksbaan waarbij de drie boeien stuurboord gerond moest worden. De start is altijd heel erg belangrijk en ook dit keer bleek dat alle skûtsjes gretig van voren lagen. Te gretig, want tot tweemaal toe werd het een algehele valse start. Hierna besloot de wedstrijdcommissie startprocedure B in werking te stellen en de gele vlag met zwarte stip te hijsen. De buitenom-regel, of de ‘Japanner’, werd geactiveerd. Dat zou betekenen dat het skûtsje dat bij de derde start weer te vroeg zou starten, buitenom de startboeien zou moeten gaan, voordat het opnieuw van start zou mogen.

De derde start was een zogenaamde ‘schone’ start en alle skûtsjes waren goed weg. Langweer en Drachten kozen voor een onderinse start, terwijl Woudsend, Grou, Joure en Earnewâld bovenin de startlijn passeerden. Leeuwarden draaide vrij snel over stuurboord achter het hele wedstrijdveld weg, waarna ook Akkrum en Earnewâld met een stuurboordslag volgden. Langweer maakte de bakboordslag helemaal af, totdat het vanwege de wal overstag moest. Fantastisch om te zien hoe alle skûtsjes weer wijd over het wedstrijdveld verdeeld lagen. Iedereen op zoek naar de gunstige windvlaagjes die hen als eerste bij de boventon zouden brengen.

SKS Langweer 2022

Joure zeilde als eerste op de bovenwindse boei af, met een opschieter wist Rinus de Jong de koppositie voor Grou te pakken. Sneek volgde op de derde plaats voor Huizum en Woudsend. Hierna volgde het voordewindse rak naar de onderton. Met de zeilen breeduit lagen de skûtsjes boord aan boord. Grou kwam naast Joure en lag binnenst bij de volgende boeironding. Hierdoor namen de Grousters de koppositie over. De Sneker Pan kwam samen met Huizum en Langweer op de boei af en wist de derde plaats vast te houden. Langweer hing de protestvlag in het want tegen Huizum. Vlak voor de finish ging de vlag eruit en werd het protest niet doorgezet.

SKS Langweer 2022

In het tweede kruisrak deden de Brouwer-broers van Langweer en Heerenveen goede zaken. Beiden kwamen over bakboord op de boventon af waardoor zij andere skûtsjes dwongen om uit te wijken. Harmen klom met zijn Langwarder skûtsje De Jonge Jan naar de derde plaats en Sytze zeilde zo in één route met Heerenveen van de elfde naar de zesde stek. Joure moest Grou laten gaan en hield zich steeds meer bezig met de achtervolgende skûtsjes. Langweer en Huizum kwamen keer op keer samen bij de onderton en wisselden regelmatig van positie.

SKS Langweer 2022

Grou had vrij zeilen aan kop van het wedstrijdveld. De Sneker Pan zeilde een prachtig derde kruisrak waardoor het de tweede plaats van Joure overnam. Klassementsleider Lemmer wist ronde na ronde gestaag naar voren te komen. Vanaf de achtste plek mengden de Lemsters zich met Huizum en Langweer in de strijd om plek vier, vijf en zes. Ook achterin werd flink gestreden. Het leek niet de middag van Gerhard Pietersma (Earnewâld) die na het draaien van een extra rondje zelfs op de laatste positie kwam te liggen. Een mooi vierde kruisrak bracht Earnewâld naar de negende plaats achter Leeuwarden. Later zou hij weer een paar plekjes prijs moeten geven.

Grou kon onbedreigd naar de finish en pakte de tweede dagoverwinning. Sneek zag een prachtige wedstrijd beloond worden met een tweede plaats. Ook bij de Jousters kon de vlag weer in top, zij finishten als derde. Klassementsleider Lemmer werd vijfde achter Huizum dat als vierde eindigde. Langweer behaalde op het thuiswater een zesde plek.