Grou wint prachtige ‘silerij’ op De Fluezen

Op De Fluezen bij Elahuizen zeilde het skûtsje van Earnewâld met een riante voorsprong als eerste over de finishlijn, maar werd niet ‘afgeschoten’. Samen met het Lemster skûtsje bleek Earnewâld te vroeg over de startlijn. De Lemsters gingen opnieuw van start, zeilden een fantastische wedstrijd en wisten uiteindelijk als derde te finishen. Ook Pieter Ezn Meeter van Akkrum beleefde een topdag. Hij eindigde op de tweede plaats achter de winnaar Grou. Douwe Azn Visser reageerde verrast toen hij via Omrop Fryslân hoorde dat hij de winnaar was. “Dat kan helemaal niet! Earnewâld was toch voor ons? Waren zij te vroeg? Wat sneu! Het was wel een hartstikke mooie wedstrijd!”

SKS Elahuizen 2022

Tijdens de rûtebesprekking in It Sailhûs in Elahuizen liet wedstrijdleider Wiebe Haytema weten dat er een op-en-delbaan zou worden gezeild. De wind, kracht 4 met uitschieters naar 5, zou iets krimpen naar noordwest. Perfecte omstandigheden voor het zeilen van een lang kruisrak naar de bovenwindse boei, gevolgd door een spreaderboei, waarna een lang voordewinds rak zou volgen. Onderin de wedstrijdbaan lagen twee boeien – een gate – waarbij de schippers zelf mochten kiezen welke zij wilden ronden.

SKS Elahuizen 2022

Vlak voor de start zochten de veertien skûtsjes hun positie, met deze harde wind is het vaak gunstig om over stuurboord te positioneren zodat je met een bakboordslag van start kunt. De meeste skûtsjes deden dat ook. Klassementsleider Lemmer en Earnewâld passeerden echter te vroeg de startlijn en moesten terug over de startlijn om vervolgens opnieuw van start te gaan. Albert Jzn Visser stuurde zijn Lemster skûtsje hierna over stuurboord achter de vloot. Dezelfde koers die ook Leeuwarden en Heerenveen, die een slechte start hadden, zeilden. Earnewâld zeilde door en leek niets van een valse start te hebben meegekregen.

Gerhard Pietersma rondde zijn Earnewâldster skûtsje als eerste om de boventon, gevolgd door Grou en Langweer. De skûtsjes die met de stuurboordslag van start waren gegaan sloten het veld, met de Lemsters op de laatste plaats. Na het lange voordewindse rak koos Earnewâld voor de bakboordton en Grou voor de stuurboordton. Door al die verschillende keuzes lagen de skûtsjes verspreid over het wedstrijdwater. Allemaal op zoek naar de vrije wind om met zo min mogelijk slagen bij de bovenste boei te kunnen komen. Grou kwam over stuurboord en Douwe Azn Visser draaide zijn skûtsje net voor Earnewâld dat over bakboord lag. Er verscheen een protestvlag bij Earnewâld, die overigens later weer werd verwijderd.

SKS Elahuizen 2022

In het tweede kruisrak kwam Willem Zwaga (Leeuwarden) met mooie slagen van de twaalfde naar de zevende plek. Terwijl Langweer terugviel naar de negende plaats. Na de spreaderboei kwam Heerenveen in de problemen doordat de fokkeschoot in de knoop raakte. Sytze Brouwer kon de wedstrijd uiteindelijk met een flinke achterstand voortzetten. Dikke ‘wynpûsters’ gingen over het meer en het was hard werken aan boord van de skûtsjes. Akkrum en Súdwesthoek kwamen met deze stevige wind mooi naar voren en streden mee om de voorste plekken. Ook klassementsleider Lemmer liet zijn klasse zien en was inmiddels al naar de middenmoot geklommen.

SKS Elahuizen 2022

Niet alleen in de kruisrakken waren veel wisselingen, ook voor de wind bleken de skûtsjes regelmatig van positie te wisselen. Dat bleek vooral na het laatste rak voor de finish het geval. Waarin Heerenveen, na de pech eerder in de wedstrijd, weer aansluiting bij de voorste skûtsjes vond. Hét verhaal van de wedstrijd was toch wel de finish van Earnewâld. Met riante voorsprong passeerde het skûtsje de finish, maar er klonk geen schot. Verbijsterd keek Gerhard Pietersma om zich heen. Zou het geweer kapot zijn? Via Omrop Fryslân hoorde hij over zijn te vroege start. “Dat kan helemaal niet! We hebben nooit ons nummer gezien. We hebben het nog gevraagd”, meldde de schipper. De protestvlag tegen de wedstrijdcommissie kwam vervolgens tevoorschijn.

Earnewâld heeft een protest ingediend tegen de wedstrijdcommissie. De jury heeft beide partijen gehoord en doet geen uitspraak, maar geeft een advies aan het bestuur van de SKS. Het bestuur moet binnen twee dagen een besluit nemen.

Update 07-08-2022:

Bericht namens SKS-bestuur:

Behandeling protest Earnewâld tegen wedstrijdcommissie Elahuizen

De verantwoordelijkheid en het risico ligt in dit geval bij het skûtsje op basis van artikel 17.3 regels voor de vaart.  Vastgesteld is dat eerst bord 11 is getoond en vervolgens bord 4. Alles overwegende komt het bestuur tot de vaststelling dat de wedstrijdcommissie de juiste procedure heeft gevolgd. De wedstrijdcommissie heeft verder conform de regels van het wedstrijdreglement gehandeld.

Het protest wordt derhalve afgewezen en de uitslag van de wedstrijd bij Elahuizen blijft gehandhaafd.