Langweer pakt winst op IJsselmeer

Ideale omstandigheden voor skûtsjes en publiek tijdens de wedstrijd op het IJsselmeer bij Stavoren. De Sneker Pan zeilde na een prachtig mooie start het grootste deel van de wedstrijd op kop. Na de zesde ronding van de bovenwindse boei volgde de tactische zet van adviseur Pieter-Jan Postma op het Langwarder skûtsje. Langweer hield het zeil over bakboord, terwijl Sneek dit over stuurboord had en dus ruimte moest maken voor zijn achtervolger wat de koppositie kostte. Schipper Harmen Brouwer was na de finish iets minder ‘út ‘e skroeven’ dan na zijn eerste dagwinst, maar niet minder blij. “Prachtig, super! Deze smaakt goed, winnen bij Stavoren. Bêst genôch!”

SKS Stavoren 2022

De schippers kwamen ’s ochtends bij elkaar in De Kaap voor de rûtebesprekking. Wedstrijdleider Piet Blaauw, die in 2017 de gate-baan bij de SKS introduceerde, had opnieuw voor een op-en-delbaan gekozen. Windkracht 3 vanuit het noordwesten zou een spannende strijd opleveren. De wedstrijd kende een ‘schone’ start waarbij Sneek en Langweer als beste vertrokken. Akkrum en Joure raakten buiten de startlijn en moesten opnieuw van start. Het wedstrijdveld lag meteen weer breed uit elkaar. Een deel van de skûtsjes maakten de bakboordslag de ‘zee’ op en een ander deel de stuurboordslag richting de wal bij Stavoren. Een prachtig gezicht voor alle skûtsjefans die op de IJsselmeerdijk de wedstrijd goed konden volgen.

SKS Stavoren 2022

Sneek haalde de eerste bovenste ton met een ‘opschieter’ en Langweer volgde al snel op de tweede plaats. Willem Zwaga (Leeuwarden) was ook goed van start en volgde als derde voor Earnewâld. Rinus de Jong van het Jouster skûtsje kwam over stuurboord op de boei af en dacht nog voor Woudsend te kunnen draaien. Klaas van der Meulen kon echter geen kant meer op en kon een aanvaring niet voorkomen. Daarbij raakte een bemanningslid van Joure overboord, gelukkig kwam deze ongedeerd later weer aan boord. De protestvlag verscheen aan boord van de Woudsenders en hiermee zeilden zij later ook over de finish.

SKS Stavoren 2022

Na het voordewindse rak konden de schippers weer kiezen welke onderton zij wilden ronden. De bakboordton waarna een stuurboordslag voor het publiek volgde of de stuurboordton met een bakboordslag verder de ‘zee’ op. Sneek maakte de slag langs het publiek en Langweer koos de andere slag. Bij de bovenboei bleek Sneek iets te zijn uitgelopen op zijn achtervolger. De slag langs de wal leek voor meerdere skûtsjes gunstiger uit te pakken. Earnewâld en Akkrum wisten iets naar voren te komen, maar later in de wedstrijd verspeelden zij toch ook weer wat plekjes.

SKS Stavoren 2022

De spanning zat keer op keer bij de bovenboei. Hoe kwamen de skûtsjes daar uit? Hadden zij wanneer zij over stuurboord op de ton afkwamen, last van bakboordskûtsjes of niet? En hoeveel slagen moesten zij maken in het kruisrak? Ook dat verschilde gedurende de wedstrijd. Waar de twee koplopers in het derde kruisrak met één stuurboord- en één bakboordslag de ton konden aanzeilen, moesten de achtervolgers veel meer slagen maken. En elke keer overstag kost extra meters. Zeker op het IJsselmeer waar ook de golfslag nog een extra rol speelt.

Klassementsleider Lemmer schoof langzaam weer naar voren. Na een zesde plek bij de eerste boeironding streden de Lemsters met Leeuwarden om plek drie. Sneek leek ondanks de constante dreiging van Langweer op weg naar een dagoverwinning. Jappie Dzn Visser kreeg zelfs na een kleine twee uur zeilen aansluiting bij het achterveld met Huizum, d’Halve Maen en Woudsend. En daar hadden de Snekers meer last dan voordeel van. Langweer kwam na de spreaderton op weg naar het voordewindse rak in een gunstiger positie waarbij het Sneek dwong om ruimte te geven. ‘Hogeschoolzeilen’ noemde schipper Harmen Brouwer het na afloop.

SKS Stavoren 2022

De afkortvlag werd gehesen op de startkotter en dat betekende finishen na het ronden van de onderton. Een kort kruisrakje volgde, waarin Langweer vlak voor Sneek overstag ging. Even leek sprake van een protest, maar de vlag bleef in de broekzak van de Sneker adviseur Douwe Jzn Visser. De tweede dagoverwinning voor Langweer was een feit. Sneek was ondanks alles tevreden met de tweede plek en Leeuwarden finishte op een mooie derde plaats. Klassementsleider Lemmer eindigde als vierde en hield zijn concurrent Grou achter zich.

SKS Stavoren 2022

De jury heeft na afloop van de wedstrijd bij Stavoren twee protesten behandeld. Dat van Woudsend tegen Joure is toegekend (bakboord-stuurboordsituatie). Over het protest van d’ Halve Maen tegen Súdwesthoek wordt maandag uitspraak gedaan. De jury wil eerst de beelden van Omrop Fryslân bekijken. De wedstrijduitslag van Stavoren is dus nog niet definitief.

Update 08-08-2022:

De jury heeft uitspraak gedaan over het protest van d’Halve Maen tegen SWH (bakboord-stuurboord) en heeft die toegekend aan de Drachtsters. SWH krijgt 14 punten.

Foto’s: Martin de Jong