Bolsward aan de leiding kan geen stand houden

Bekijk hier de Omrop Fryslân uitzending

Elahuizen 31 juli 2007 – Zonder een andere wedstrijd te kort te willen doen, kunnen we stellen dat een van de mooiste wedstrijden van dit seizoen zeker die van Elahuizen zal blijven. Het had alle elementen in zich: harde wind, afnemend, schiftingen, een te vroeg gestarte favoriet, een outsider enkele ronden aan de leiding en uiteindelijk een winnaar die, wanneer hij zich eerder in dit seizoen niet pech had gehad, nu een riant uitzicht zou hebben in de strijd om de kampioenswimpel.

Laten we bij het begin beginnen. Tien over twee op de Fluessen. Twee nummers worden getoond van schippers die voor het startschot valt over de lijn zijn geweest: Sneek en Súdwesthoek. Douwe Visser weet zich snel te herstellen, ziet een gaatje tussen twee schepen, valt terug, passeert de lijn, stuurt op en sluit zich bij de rest van het veld aan dat in het kruisrak onderweg is naar de Heidenskipster wal. Meindert de Groot heeft pech, hij moet twee concurrenten ontwijken voor hij terug is bij af.

De inhaalrace van de twee valt wat uit de toon bij de verrassende aanvoerder in de wedstrijd. Pieter Meeter, de nummer laatst in het klassement, rondt met nipte voorsprong de boei voor Douwe Visser (Grou). De Bolswarder debutant kent deze luxe niet en weet twee ronden lang de leiding in handen te houden. In de derde ronde komt hij verkeerd uit over stuurboord, moet vervolgens vier skûtsjes voor laten gaan. Zelfs die vijfde plaats is hem niet gegund, hij arriveert als zevende aan de finish.

Grou weet echter tegen Lemmer geen stand te houden. Tweemaal komen ze elkaar dicht bij de boei tegen, de ene keer heeft Lemmer recht van de weg maar krijgt het niet, de andere keer Grou. Beide malen geen protest, er was duidelijk over en weer wisselgeld.

Jappie Meeter zit er met het Leeuwarder skûtsje ook knap bij. Van een zesde trekt hij op naar de vierde stek. Maar hij kan zich daar niet handhaven onder het geweld van de Sneker Pan die met name in het kruisrak de winst pakt, en het laatste deel voor de finish ten opzichte van Jitze Mink (Halve Maen).

Sneek heeft dus een inhaalslag van de dertiende naar de derde plaats gemaakt. Sneek heeft de Súdwesthoeke meegenomen, want Meindert de Groot weet voor de tweede maal als achtste de eindlijn te passeren. Bovendien heeft de Starummer door het tonen van de rode vlag aan Lodewijk Meeter zijn naaste belager in het klassement naar de volgvloot verwezen. Lodewijk draaide nog wel een strafrondje, maar daar ging De Groot niet mee akkoord.

Sneu was ook de terugval van Dirk Jan Reijenga. Hij lag bij de eerste boei op een keurige derde plaats. Hij zou uiteindelijk als laatste finishen. Hij raakte de boei, keerde terug, rondde het merkteken van de baan niet correct, voer door, maar niemand maakte zich daar verder druk om.

Tegenvallend was het zeilen van kampioenskandidaat (en titelverdediger) Pieter Brouwer. De Heerenveenster schipper moest rond de zesde en zevende plek zijn reputatie hoog houden. Het lukte hem niet naar voren te komen. Daardoor verloor hij kostbare punten op de Sneker Pan.