Drachten verrassende winnaar op Snitser Mar bij Terherne

Het lange wachten werd uiteindelijk beloond. Na uitstel voor onbepaalde tijd en een massale valse start kon er uiteindelijk toch nog een wedstrijd gezeild worden op de Snitser Mar bij Terherne. Het skûtsje De Twee Gebroeders uit Drachten werd de verrassende winnaar.

Drachten koos z'n eigen koers

Het geduld van schippers, bemanningen en skûtsjeliefhebbers werd vanmiddag behoorlijk op de proef gesteld. Ook de wedstrijdcommissie kreeg het flink voor de kiezen. Op advies van weerman Piet Paulusma ging de witte vlag in het want van startschip Zevenwolden en dat betekende dat de start in eerste instantie werd uitgesteld voor onbepaalde tijd.

Jacobus de Vries, voorzitter van de wedstrijdcommissie, liet weten dat het door de wegvallende en tevens draaiende wind erg moeilijk was om een acceptabele wedstrijdbaan uit te leggen. “We willen voor iedereen gelijke kansen, zodat alle skûtsjes gelijkwaardig kunnen starten en gelijkwaardig de eerste boei kunnen ronden,” meldde De Vries op Omrop Fryslân radio.

Om 15.10 uur, een uur na de gebruikelijke start, klonk het 10 minuten schot. Deze startprocedure werd na 6 minuten weer onderbroken. Even na half vier was het dan toch eindelijk zover. Het startschot klonk, maar een massale valse start zorgde opnieuw voor uitstel. Op dat moment begon de tijd te dringen, want volgens de regels moet een wedstrijd vóór 15.49 uur gestart zijn. Zo niet, dan wordt uitstel afstel.

Gelukkig kwam het niet zover en verliep de tweede start zonder problemen. Het werd ditmaal niet de wedstrijd van Joure. Gisteren nog dagwinnaar en vandaag ogenschijnlijk goed uit de start weg, zakten de Jousters gaandeweg de wedstrijd naar het achtereind. Voor de finish viel het skûtsje zelfs volledig stil en verspeelde het nog twee plaatsen. Skûtsjes die onderin startten bleken beter bij de eerste bovenste boei uit te komen. Sneek rondde deze als eerste, gevolgd door Lemmer, Bolsward en Langweer.

Concentratie aan boord van de Sneker Pan

Tussen de fokken door is te zien hoe Drachten profiteert

In het voordewindse rak koos Albert Visser (Drachten) z’n eigen koers en zag dat de zes skûtsjes, die bij de ton nog voor hem lagen, nagenoeg stil kwamen te liggen. Daarvan wist Drachten optimaal te profiteren en als nieuwe koploper liep het steeds verder uit op de achtervolgers. Met maar liefst 10 minuten voorsprong op z’n broer Douwe Visser van de Sneker Pan pakte Albert Visser z’n allereerste overwinning bij de SKS.

Allereerste SKS overwinning voor Albert Visser

foto: Albert Salverda

“Als je voorop ligt, heb je het eerste windje,” was de verklaring van de Drachtster schipper voor zijn enorme voorsprong. “Maar dit soort wedstrijden heb je nooit zomaar gewonnen, want de wind kan altijd wegvallen. Vandaag waren we een klasse apart, maar dat kan morgen weer anders zijn.” Langweer eindigde vandaag als derde en dat betekent dat schipper Ulbe Brandsma met de vlag in top z’n eigen Langwarder Wielen op kan varen, waar morgen de volgende wedstrijd zal worden gehouden.