Sintrale Kommisje Skûtsjesilen
 
Klassement 2019
1) Doarp Grou - Grou 36.7
2) Gerben van... 38.8
3) Lemster Skûtsje... 43.7
4) Eildert Sietez... 45.8
5) It Doarp Huzum... 52
Bekijk hele klassement

En toen waren er nog negen...

Bekijk hier de Omrop Fryslân uitzending

Terherne 25 juli 2007 - We begonnen met 14 skûtsjes en we eindigden op het Sneekermeer bij Terherne, officieel moeten we nu van de provincie Fryslân Snitser Mar schrijven, we eindigden met acht. En dat in een gevecht dat zich in 2 uren tijd afspeelde op een knobbelig water waar een stevige wind over woei.

De start viel nog wel mee. Pieter Brouwer (Heerenveen) leek wat aan de late kant te zijn, maar hij zag een gaatje tussen de startende schepen en ging in de bakboordslag mee het Sneekermeer op. Sneek, in het midden van het veld gestart, kwam er het beste uit en arriveerde als eerste bij de eerste boei.

Daar was het gelijk raak. Sneek en Lemmer lagen op kop. Lemmer kwam over bakboord, Sneek over stuurboord naar de boei en toen was het raak. Maar de voorrangskwestie, waarin Sneek fout zat, werd met de mantel liefde bedekt.

Voor wat hoort wat, was het credo bij de volgende passage van diezelfde eerste boei. Toen lag Sneek over de voorrangsboeg en geraakte Lemmer in de problemen. Ale Zwerver kwam te laag uit, dacht in de wind opsturend de boei nog te kunnen ronden, maar voer toen op de boei en op Sneek. Geen rode vlag op de Panne, wel het teken aan Ale dat hij opnieuw de boei moest ronden en met een gijp deed hij dat. De Lemster zakte vervolgens van drie naar acht.

Daarna ging bij de Lemsters alles fout wat maar fout kon gaan. Bij het naderen van de volgende boei kwamen ze opnieuw niet goed uit. Weer raakten ze de tonne en ondanks het draaiende vingertje van Pieter Meeter (Bolsward) voer Zwerver gewoon door, als was er niets aan de hand. Uiteindelijk besloot hij met het Lemster skûtsje toch maar de wedstrijd te verlaten. Toen waren er nog dertien.

Terwijl dat ene groene schip het wedstrijdwater verliet. sloeg de tweede om. Leeuwarden kon het in een vlaag het niet meer houden. Wel twintig seconden hing het schip op het kantelpunt en vervolgens vleide het zich op het water. De hulptroepen schoten naderbij en binnen een kwartier was het karwei geklaard. Leeuwarden ging achter de sleper naar de volgschepen om daar schoongemaakt en wedstrijdklaar te worden gemaakt voor de strijd van morgen bij Langweer. Toen waren er nog twaalf.

Ineens zagen we Joure naar de kant gaan. Dirk Jan Reijenga had al eens de boei geraakt, maar was toch doorgevaren. Hij verliet echter niet wegens die overtreding de arena; de Jouster schipper was met Meindert de Groot (SWH) in aanvaring gekomen. Een ordinaire bakboord- stuurboord-kwestie, waarbij De Groot in zijn recht stond. De Súdwesthoeke raakte Joure vol op het zwaard, waardoor "dit ear" beschadigd raakte. En dat kan voor Leeuwarden wel eens problematisch worden, want dat skûtsje vaart met het reservezwaard van Joure. Toen waren er nog elf.

Sneek kwam over de finishlijn, die wedstrijdleider Jacobus de Vries met het oog op de aanwakkerende wind op een andere plaats liet uitleggen dan voor het publiek. Heerenveen volgde als tweede en toen was het wachten op Grou.

Vlak voor de laatste finishboei zakte op dat skûtsje het grootzeil naar beneden en riepen Douwe Visser c.s. om sleepboothulp. Het skûtsje dreef naar de kostbare fuiken van een binnenvisser. Snel ingrijpen kon dat voorkomen. Naar verluidt zou de mast op knappen hebben gestaan. Toen waren er nog tien.

Nadat Anne Tjerkstra, Jitze Mink, Albert Visser, Pieter Meeter, Gerhard Pietersma, Ype van der Meulen, Meindert de Groot en Lodewijk Meeter de wedstrijd hadden beëindigd, spoedde iedereen zich naar de Buorkerij, want er waren nog protesten.

Albert Visser (Drachten) was met de rode vlag over de eindlijn gekomen, Woudsend idem dito en ook op de SWH wapperde de vlag. Dat laatste bleek een formele kwestie, want het protest was tegen Joure en Reijenga had de strijd al gestaakt. (De Starummers waren blijkbaar vergeten het doekje weg te halen.)

Bij Visser en Van der Meulen ging het om dezelfde kwestie. Visser kwam over bakboord op drie stuurboord skûtsjes af, die echter geen aanstalten (konden) maken om voorrang te verlenen. Visser moest opsturen om een aanvaring te vermijden. Hij protesteerde tegen Woudsend, die vervolgens tegen Bolsward protesteerde. Meeter had Van der Meulen in de gelegenheid moeten stellen om overstag te gaan. De jury gaf Van der Meulen gelijk en vonniste onbeslist tussen Visser en Woudsend. En toen waren er nog negen.




Een aanvaring tussen Lemmer en Sneek


Leeuwarden wordt weer overeind gezet


Grou nog in de race. Met de finish in zicht viel het skûtsje uit wegens averij aan de mast

%Huzum2007%

Wedstrijduitslag

  Schipper Plaats   Pt. Extra Pt.
1 Douwe Visser Jzn. Sneek 0.9 0
2 Pieter Sietseszn. Brouwer Heerenveen 2 0
3 Anne Tjerkstra Langweer 3 0
4 Jitze Mink Drachten 4 0
5 Albert Visser Jzn. Drachten 5 0
6 Gerhard Pietersma Earnewâld 6 0
7 Ype van der Meulen Woudsend 7 0
8 Auke de Groot Stavoren 8 0
9 Lodewijk Eildertszn Meeter Huizum 9 0
10 Ale Zwerver Lemmer 14 0
11 Jappie Meeter Leeuwarden 14 0
12 Dirk Jan Reijenga Joure 14 0
13 Douwe Azn Visser Grou 14 0
14 Pieter Eldertszn. Meeter Bolsward 14 0

Overige wedstrijdverslagen

Deel deze pagina

Hoofdsponsor
Co-sponsors
Mediapartner
Rondvaarten
Piet Paulusma