Fantastische skûtsjestrijd gewonnen door Heerenveen

Terherne | 22 juli 2015 – Opnieuw prachtige omstandigheden voor de SKS skûtsjes én de vele toeschouwers op en langs het water. Windkracht 3 tot 4 uit westelijke richtingen, het ruime water van de Snitser Mar en een zandloperroute met twee mooie kruisrakken waren de ingrediënten voor een fantastische skûtsjestrijd. Winnaar werd het jubilerende skûtsje van Heerenveen: de 100-jarige Gerben van Manen.

Met een brûs foar de kop gingen de skûtsjes gedreven van start. Terwijl de meeste skûtsjes kozen voor een bakboordslag, ging Auke de Groot (Stavoren) aan de hoge kant over stuurboord van start. Daarmee had hij de vrije ruimte, maar bij de eerste boeironding bleek dit toch niet de beste slag. Heerenveen en Earnewâld waren onderin gestart en kwamen met een lange bakboordslag richting de wal uiteindelijk beter uit. Alco Reijenga (Heerenveen) pakte op eigen water direct de koppositie.

Met een brûs voor de kop gingen de skûtsjes van start

In het voordewindse rak schoof het skûtsjeveld weer in elkaar en met soms wel drie skûtsjes naast elkaar kwamen ze op de onderste ton af. Joure trachtte naar voren te komen, maar moest toch weer enkele skûtsjes voor laten gaan. Gelijktijdig met Huizum werd de boei gerond en de protestvlaggen kwamen al in het want. Dit werd echter niet tot over de finish doorgezet.

In het tweede kruisrak leek Earnewâld al wat dichterbij Heerenveen te komen, maar al die laverende skûtsjes gaf soms een vertekend beeld. De precieze volgorde werd pas duidelijk bij het ronden van de bovenste ton. En daar lag het Heerenveenster skûtsje nog altijd op de eerste plaats. Dit keer maakte Stavoren een prachtige slag en klom van de veertiende naar de achtste plaats. Berend Mink (d’Halve Maen) kwam juist helemaal verkeerd uit en kon de ton niet halen. Hij moest terug om hem alsnog te ronden.

Adviseur Jens Jongsma en schipper Alco Reijenga houden het wedstrijdveld in de gaten

Heerenveen, Earnewâld, Langweer en Woudsend vormden met elkaar een kopgroepje. Daarachter streden de neven Douwe Visser (Sneek en Grou) om de vijfde plek. Het werd stuivertje wisselen dat uiteindelijk in het voordeel van de Sneker Pan uitviel. Siete Ezn. Meeter (Leeuwarden) lag na het tweede kruisrak op de elfde plaats, maar kroop langzaam naar voren en finishte uiteindelijk op de zevende stek vóór Joure, dat achtste werd.

Woudsend zeilde op een mooie vierde plek

Voorin bleek de strijd nog lang niet gestreden. Want met het ruimen van de wind van west naar noordwest kreeg Earnewâld goede vlagen in het zeil en kroop de winnaar van gisteren steeds dichterbij. Na ruim anderhalf uur zeilen was de voorsprong van Heerenveen verkleind tot 0,25 seconden. Maar Alco Reijenga hield goed stand en anticipeerde fantastisch op de wisselende weersomstandigheden. Heerenveen, Earnewâld én het publiek konden zich opmaken voor een spannende finish.

Hard werken voor de bemanning van Earnewâld

Wat Gerhard Pietersma ook probeerde, overstag en nog een keer overstag, Heerenveen sloeg elke aanval af. En dus pakte Alco Reijenga zijn eerste overwinning als schipper bij de SKS. Ook de strijd om de derde plek was nog spannend. Langweer moest alle zeilen bijzetten om Woudsend voor te blijven. En dat lukte. Sneek en Akkrum finishten met een protestvlag en moesten zich dus melden in de protestkamer. Het betrof een situatie met ruimte voor de wal; in dit geval de vaargeul. Het protest van Akkrum tegen Sneek werd toegewezen en dat van Sneek tegen Akkrum afgewezen. Sneek kreeg derhalve 14 punten.