Grou glorieus winnaar in Woudsend, Langweer prachtig tweede

De wedstrijd op de Hegemermar bij Woudsend was van start tot finish de wedstrijd van Grou. Na het teleurstellende bericht van een afgewezen protest in hoger beroep ’s morgens, verscheen Douwe Visser getergd aan de start. Als eerste rondde Grou de hoge boei en die positie gaf de schipper niet meer uit handen. De hele wedstrijd ging Grou soeverein aan kop. De achtervolgers Langweer en Heerenveen zochten wel de aanval, maar de Grousters gaven geen krimp.

Grou domineerde de wedstrijd bij Woudsend van start tot finish

Het was ook de wedstrijd van Langweer. Debutant schipper Ulbe Brandsma zeilde een super wedstrijd. Even leek het Langweerder skûtsje halverwege de wedstrijd hinder te gaan onderdervinden van een zwakker wordende wind en moest het Heerenveen voor laten gaan. Maar in het volgende kruisrak heroverden Ulbe en zijn bemanning de tweede plaats. Die gaven ze niet meer uit handen. Het leek zelfs of ze nog even een aanval konden doen op Grou. Dat lukte niet, maar uit het daverende gejuich aan boord bleek wel dat ze dik tevreden waren met de tweede plaats. De vlag kon in top.

Daverend gejuich aan boord bij Langweer na het behalen van de tweede plaats

Heerenveen en Joure vochten in het laatste deel van de wedstrijd nog een boeiend duel uit. Heerenveen lag tot halverwege de wedstrijd op de derde plaats. Totdat Joure langzaam maar zeker vanaf de zesde plaats naar voren schoof. Dirk Jan Reijenga zeilde Earnewâld en Sneek die constant van plaats wisselden, voorbij. Daarna passeerde Joure ook nog Heerenveen. De derde plaats zat in de knip. Het gevolg is een ongemeen spannende stand met slechts een tiende verschil tussen de nummers een en twee: Heerenveen 14.8 en Joure 14.9. Zo’n vijftien punten daarachter zit een viertal dat elkaar ook niet veel ontloopt.

Heerenveen en Joure, de nummer 1 en 2 van het klassement, vochten een boeiend duel uit

De strijd was spannend. De commissie van Woudsend had een zandloper uitgezet. Gelukkig kreeg Piet Paulusma ongelijk en stond er een mooi briesje. De skûtsjes die kozen voor een start bij de wal, waren in het voordeel. Al snel splitste de vloot zich in tweeen. In beide groepen was het constant stuivertje wisselen en werden spannende duels uitgevochten. Voor het talrijke publiek op de Yndyk en op de vele schepen was het volop genieten.

Er werden spannende duels uitgevochten op de Hegemermar bij Woudsend

Ook voor de volgers van Track & Trace was het een prachtige wedstrijd. Het aantal volgers groeit elke dag. De wedstrijd in Woudsend werd door maar liefst 10.960 virtuele bezoekers gevolgd.

De schippersvrouwen volgden de wedstrijd van dichtbij