Grou ontwijkt chaos en wint in Lemster baai

De eerste in de serie van drie wedstrijden die dit SKS kampioenschap bij Lemmer gezeild worden, werd gelijk een spektakelstuk. Aanvaringen, protestvlaggen en het Huzumer skûtsje dat door een krachtige windvlaag omsloeg. Winnaar Douwe Visser (Grou) wist op een slimme manier de chaos te ontwijken. Zijn derde dagoverwinning maakt het klassement nu nog spannender.

Grousters pakten derde dagoverwinning (finishten zonder protest)

Strijdlustige schippers verschenen aan de start in de Lemster baai. Twee keer een algehele valse start. Bij de derde start was alleen Lemmer te vroeg en moest op eigen water opnieuw van start. In een mooi kruisrak denderden de skûtsjes met volle snelheid op de bovenste boei af. Heerenveen en Woudsend lagen over stuurboord en probeerden nog voor de skûtsjes over bakboord te draaien.

Heerenveen kon geen kant meer uit en kwam in de draai in aanvaring met Woudsend. Joure voer vervolgens op Woudsend en Auke de Groot raakte met z’n Staverse skûtsje de Jousters. Diverse skûtsjes op één hoop terwijl Drachten en Grou, beiden vanuit een bakboordslag, door iets op te sturen de chaos konden ontwijken. In het voordewindse rak naar de onderste boei bij de dijk bleven deze twee skûtsjes vooraan en konden zij als eersten de boei ronden.

Grou (links) weet de chaos rond de bovenste boei te ontwijken

Maar liefst tien skûtsjes met rode protestvlaggen volgden hen. Ook bij de eerste onderste boei waren weer diverse aanvaringen. In het kruisrak naar de tweede bovenste boei behield Albert Visser met het Drachtster skûtsje de koppositie, maar Grou kwam wel steeds dichterbij. Op dat moment zeilden de klassementsaanvoerders, Sneek en Heerenveen achteraan in de middenmoot.

Het zag rood van de protestvlaggen in de Lemster baai

Bij de tweede onderste boei pech voor Gerhard Pietersma van Earnewâld. Hij raakte de boei en om niet in een protestsituatie terecht te komen, maakte hij een stormrondje. Aan het begin van de tweede route sloeg Douwe Visser (Grou) toe. In het kruisrak naar de bovenste boei wist hij Drachten in te halen. Ook vanuit de middenmoot probeerden de skûtsjes naar voren te komen.

Grou sloeg toe aan het begin van de tweede route

Bolsward moest alles uit de kast halen om z’n vijfde plaats ten opzichte van Sneek te verdedigen. Bij de tweede bovenste boei lukte het Pieter Meeter maar net om z’n skûtsje voor de Sneker Pan te laten draaien. Na 50 minuten zeilen zocht het startschip de finishpositie op. De drie koplopers, Grou, Drachten en Joure, begonnen op dat moment aan de derde route. Nog eenmaal voordewind richting de onderste ton en vervolgens vlak voor het publiek, dat weer en wind trotseerde, finishen. Grou pakte de overwinning voor Drachten en Joure.

Huizum deed goed mee totdat het een te grote windvlaag kreeg

De finish werd overschaduwd door het omslaan van het Huzumer skûtsje van schipper Eildert Meeter. In het laatste kruisrak van de tweede route kreeg het schip zo’n windvlaag te verduren dat alle schoten los moesten. Reddingsbootjes waren snel ter plaatse en iedereen kon veilig uit het water worden gehaald. Het skûtsje is weer overeind getrokken.

Huzumer skûtsje sloeg om door een krachtige windvlaag

Reddingsactie bij het omgeslagen Huzumer skûtsje

Vlak voor de finish ging Heerenveen nog in de aanval op Sneek en probeerde over bakboord bij de finish uit te komen. Sneek zag het gevaar en pareerde kundig. Bolsward kon zonder problemen de vijfde plaats achter Stavoren pakken.

Súdwesthoek eindigde op een prima vierde plaats

Uitslag protesten:
Drachten had net als Lemmer vlak voor de finish de protestvlag verwijderd.

Stavoren tegen Leeuwarden: Stavoren wint protest; Leeuwarden krijgt 14 punten.
Bolsward tegen Leeuwarden: onbeslist.
Joure tegen Bolsward: onbeslist.
Bolsward tegen Heerenveen: afgewezen.
Leeuwarden tegen Stavoren: niet ontvankelijk.
Leeuwarden tegen Bolsward: niet ontvankelijk.

Heerenveen en Woudsend waren te laat met indienen. Beiden 3 niet aftrekbare punten.